Toen in het nieuws: Populaire ruimtereus betrapt

Chrysler Voyager in groter pak

Toen in het nieuws: Chrysler Voyager
Ook 25 jaar geleden was er autonieuws. Zo spotte onze spionagefotograaf van toen de tweede generatie Chrysler Voyager!

Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang uit 1990.

In AutoWeek 25 van 1990 hadden we spionagebeelden van de Chrysler Voyager te pakken. De Amerikaanse ruimtereus zou aan een nieuwe generatie worden geholpen en onze spionagefotograaf destijds ogenschijnlijk in een warm Amerikaans oord (Nevada?) tegen het lijf.

Wat schreven we?

We vonden dat de lijnen van de nieuwe Voyager veel overeenkomsten leken te vertonen met de destijds actuele versie, het hoekige exemplaar dat sinds 1988 als Chrysler in ons land werd verkocht. Stiekem bestond dat model al veel langer, sinds 1983 schroefde Dodge hem namelijk als Caravan in elkaar. Terug naar de Voyager. Naast ronder zou de nieuweling groter worden en ook het interieur zou creatiever vormgegeven zijn. Onder de kap zouden 'vertrouwde techniek' terugvinden, dus de 2,5 liter viercilinder en de 3.0-liter zescilinders uit generatie 1. Schakelen zou met een handgeschakelde vijfbak, of een automatische viertraps automaat gaan. Verder zouden we een versie met vierwielaandrijving krijgen. De productie van de Europese modellen zou in Oostenrijk plaats gaan vinden. In 1992 moest de Voyager volgens onze kristallen bol in de showrooms te vinden zijn.

Wat zeggen we nu?

De nieuwe Voyager is inderdaad in grote lijnen overeenkomstig met z'n voorganger, maar goed, het is dan ook een busachtige MPV. De nieuweling - compleet met woody-trim op de foto - heeft een beduidend rondere snuit gekregen toen hij niet in 1992 maar al begin 1991 in de Nederlandse showrooms verscheen. Op motorenvlak leverde Chrysler inderdaad 2,5-liter viercilinders en 3.0-liter zespitters, maar ook een 3,3-liter metende V6 kwam om de hoek kijken. De transmissies hadden we goed ingeschat en ook het feit dat -ie in Oostenrijk gebouwd zou worden, bleek later te kloppen. De 3,3-liter was inderdaad te krijgen met vierwielaandrijving. Opvallend genoeg noemden we de Grand Voyager - die 37 langer was - niet in het oorspronkelijke verhaal.

De Voyager kent inmiddels vijf generaties, waarvan de laatste maar al te goed kennen als de bijzondere, gerebadgete variant van Lancia.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.