TNO: 'Lekken in verschoningsbeleid Nederlands wagenpark'
Gesubsidieerde auto's verdwijnen te snel, vieze auto's komen binnen
Het 'verschonen' van het Nederlandse wagenpark kan flink beter als de overheid haar beleid verandert. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Schone en vaak gesubsidieerde auto's verdwijnen bijvoorbeeld al snel weer naar het buitenland, terwijl er vaak vervuilende auto's terugkomen.
TNO onderzocht jarenlang wat de gevolgen van het Nederlandse autobelastingstelsel zijn voor de luchtkwaliteit. Daaruit komt naar voren dat er wat lekken zitten in de huidige aanpak. Om te beginnen heeft de subsidiëring van schone auto's geen heel duurzaam effect. "Na een korte gebruiksperiode (vaak lease) verdwijnen een derde tot de helft van deze gesubsidieerde schone auto’s naar het buitenland, omdat ze te duur zijn voor de Nederlandse occasionkoper." Wat er ondertussen op de occasionmarkt gebeurt, geeft een extra negatief effect: De occasionkoper "...haalt zijn jonge, goedkopere, maar vaak minder schone tweedehandsauto liever uit het buitenland. Ook oudere, meer vervuilende modellen worden vaker geïmporteerd als betaalbaar vervoermiddel."
Op de markt voor bestelauto's ziet TNO ook een trend die tegen de verschoning inwerkt. "Tot slot pakt ook de gunstige fiscale behandeling van dieselbestelauto’s toch ongunstig uit voor ons milieu (geen bijtelling, andere grondslag BPM, maar wel aftrekbare kosten, lagere MRB-tarieven)."
Simpel gezegd pleit TNO dan ook voor een aanpak die ertoe leidt dat schone auto's niet direct weer over de grens verdwijnen en de import van schone auto's aangemoedigd wordt. In het geval van brandstofauto's moet er volgens TNO goed gekeken worden naar het gewicht om het wagenpark te verschonen: "Consistent sturen op gewicht geeft, voor jongere én oudere auto’s vergelijkbaar, een klimaatvoordeel. Het maakt de aanschaf van een nieuwe, lichte en milieuvriendelijke auto aantrekkelijker, ook voor de leaserijder en in de tweedehands markt." Daarbij stelt TNO dat de kostenverschillen tussen schone en vervuilende auto's langer merkbaar moeten blijven. Dat moet import van vervuilende auto's ontmoedigen en het tegelijk ook meer lonend maken om een relatief jonge maar schone tweedehands auto te kopen in Nederland.