AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
5

Tijdreis: Uitersten

  • Lars Krijgsman
  • Autonieuws
14 juli 2013 om 12:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wekelijks blikken we in AutoWeek terug op een nieuw model waar we jaren geleden kennis mee maakten. De datum wordt tien jaar teruggedraaid en nostalgische gevoelens worden gekoesterd. Ook op onze website waren we toen al druk in de weer, tijd om terug te bladeren!

Exact tien jaar geleden kregen we de eerste schetsen voor ogen van wat de Ferrari 612 Scaglietti zou gaan worden. Die naam zei ons natuurlijk nog niets, vandaar dat we het getekende apparaat simpelweg aanduidden als 'de opvolger van de 456M'. Naar details van het nieuwe Ferrari luxepaardje moesten we nog gissen. Als naam hadden we gegokt op '460', en daar hield het speculeren niet op. Destijds dachten we op een krachtbron met een inhoud van tussen de 5,5 en 6,0-liter. "Het maximum vermogen zou ruim boven de 500 pk liggen. De lengte gaat in de richting van de vijf meter en z'n topsnelheid ligt uiteraard boven de 300 km/h".

Uiteindelijk zaten we er niet ver naast. De 612 kreeg een 5,7-liter grote twaalfcilinder onder de kap. Met 540 pk overtrof de Italiaan onze stoutste verwachtingen en z'n topsnelheid kwam uit op 320 km/h. Met z'n lengte van exact 4,9 meter was de 612 inderdaad een aardig slagschip.


Spectrum

Hoe groot de verschillen in autoland konden zijn bewezen we diezelfde dag nog met een bericht over, jawel, de CityRover. Dit kleintje van Rover was in feite niets meer dan een omgebouwde Tata Indica. Het beestje werd voor zo'n 3.000 pond als Tata ingekocht, een beetje bijgeschaafd om uiteindelijk voor het dubbele weg te gaan. We zagen een Corsa-achtig autootje op ons scherm die een 84 pk sterk 1.4'tje in het vooronder had liggen. De Rover kreeg standaard een airbag, wie de duurste versie durfde te bestellen kreeg er twee. Die kon overigens ook pittig remmen met het in dat geval aanwezige ABS.

Er kwam meer nieuws uit de hoek van Rover. De Britten presenteerden namelijk de Streetwise, een auto die z'n tijd ver vooruit bleek te zijn. Neem een standaard auto, hoog 'm op, plak er wat zwart kunststof of op en voilà, een nieuw model is geboren. De Streetwise was gebaseerd op de Rover 25, een model dat toendertijd wel een kleine verkoopboost kon gebruiken. Een 103 pk sterke 1,4-litermotor zorgde voor de aandrijving. Dieselen kon ook, en wel met de 101 pk sterke turbodiesel. Van de 25 verkocht Rover in acht jaar tijd 1.890 exemplaren. De Streetwise wist in vier jaar tijd 333 opritten te verblijden met z'n kunststof bumpertjes.

Doe maar normaal

Uit Japanse hoek kregen we de Primera voorgeschoteld. Nissans D-segmenter, toen nét een jaar op de markt, wilde net echt potten breken. Nissan gaf de Primera een gewijzigd neusje met een nieuwe grille, andere bumpers en mistlampen. Waar het V-lijntje van de motorkap voorheen doorliep tot een stukje in de bumper stopte-ie nu net erboven. Verder werd het interieur voorzien van wat verchroomde en houten details. Op technisch vlak werd-ie eveneens wat bijgeschaafd. De Primera kreeg een verfijnder onderstel met betere rechtuitstabiliteit.

Meer nieuws uit Japan kwam met de vernieuwde Previa. Toyota gaf z'n grote MPV nieuwe koplampunits en schoof wat met de richtingaanwijzers. De achterlichten kregen helder glas en de uitrustingsniveaus werden iets opgekrikt. Tot 2005 stond de onverwoestbare Previa in de showrooms, een opvolger is er bij ons eigenlijk nooit meer gekomen.

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Dacia Sandero vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

Dacia Sandero vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig, en dan...

Lees meer
Test: Jaguar XF Sportbrake

Test: Jaguar XF Sportbrake

27

De Jaguar XF is eind 2020 vernieuwd en kreeg ook een nieuwe diesel, een 2.0 viercilinder ondersteund...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    17
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    33
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Vijf sportieve Toyota's met achterwielaandrijving

    Vijf sportieve Toyota's met achterwielaandrijving

    39
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    80
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Tucson - Back to Basics

    Hyundai Tucson - Back to Basics

    21
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    39
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep