‘Tesla vervangt oude RWD-accu’s door LFP in bestaande auto’s’

Nieuwe wijn in oude zakken

Tesla Model 3

Al sinds 2020 monteert Tesla in de achterwielaangedreven basisversie van de Model 3 een zogenaamde LFP-accu. Wie een Model 3 van vóór die tijd heeft, kan naar verluidt alsnog aan zo’n LFP-accu komen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat het oorspronkelijke accupakket de geest geeft.

Een opmerking vooraf: Tesla Nederland geeft aan dat er voor Europa officieel niets bekend is van wat er nu volgt. Getuige de brief die we op X vonden, lijkt de upgrade naar LFP echter wel degelijk ‘een ding’ te zijn. @Warren_pr1 deelde daar een brief die is gericht aan de eigenaar van een Tesla Model 3 Standard Range die kennelijk toe is aan een nieuwe accu. De Standard Range-Model 3 verscheen ook in de VS in 2019 voor het eerst en heeft een kleinere accu dan de Long Range-varianten, die aldaar al eerder beschikbaar waren.

De klant in kwestie krijgt de optie om het bestaande accupakket te vervangen door het LFP-pakket dat later, vanaf 2020, voor de instapversie van de Model 3 werd geïntroduceerd. Tesla doet in de brief vrij uitvoerig uit de doeken wat daar de voor- en nadelen van zijn, waarbij de voordelen uiteraard overheersen. De auto krijgt van de LFP-accu een groter bereik en kan door de LFP-samenstelling (uitleg) ook beter worden benut, omdat het niet langer nodig is om de oplaadlimiet op 80 procent in te stellen. Als nadeel noemt Tesla het hogere gewicht, waardoor de auto iets langzamer wordt. Wel biedt Tesla samen met de nieuwe accu ook meteen een onderstel-upgrade aan om het hogere gewicht goed te kunnen opvangen.

Tesla geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op achterwielaangedreven versies van de Model 3, waarbij een capaciteit van minder 70 procent van het origineel reden is voor vervanging. Een vroege Model 3 RWD die aan een nieuwe accu toe is, valt in de meeste gevallen dus nog onder deze garantie.

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (158)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.