AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla-rijders verdeeld over service na aanschaf

Niet alleen lof, maar overwegend positief

Tesla Model 3

De meeste Nederlandse Tesla-rijders hebben positieve ervaringen met de fabrikant na de aanschaf van een Tesla, maar het aantal klachten liegt er ook niet om. Dat blijkt uit een rondvraag van Nu.nl onder haar lezers.

Nu.nl vroeg haar lezers in te gaan op hun ervaringen met Tesla na de aanschaf van een auto van het merk. Het leverde 235 reacties op die lang niet allemaal gingen over de aftersales van Tesla. Onderaan de streep bleven er twintig positieve reacties over, tegenover vijftien negatieve reacties. Nog eens zeven lezers hadden zowel positieve als negatieve ervaringen met de aftersales. Deze Tesla-rijders hebben bijvoorbeeld goede ervaringen met de organisatie, maar niet met het dichtstbijzijnde onderhoudscentrum.

Weer anderen in deze categorie zeggen dat hun eerste ervaringen met de aftersales prima waren, maar dat het recentelijk, sinds de explosief gestegen verkoop, niet zo goed loopt als een paar jaar geleden. "Je merkt dat het feitelijk nog een jonge organisatie is, die moeite heeft om de sterke groei bij te benen. Waar je eerst altijd een vervangende auto mee kreeg, is dat nu pas het geval als de reparatie vier uur of langer duurt", schrijft een lezer. Ook zijn er eigenaren die aangeven dat je gewoon moet wennen: "Je moet even de route kennen."

Slechte bereikbaarheid zorgt voor ergernis

De problemen die eigenaren ervaren met de aftersales van Tesla variëren van slechte bereikbaarheid via telefoon, app en mail tot aan de beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen of de lange levertijd ervan. Sommige bestuurders hadden hiermee vooraf al rekening gehouden, terwijl het voor anderen een koude douche is.

Ook twijfelen enkele Tesla-eigenaren aan de technische expertise van de monteurs. Twee bestuurders brachten hun Tesla uiteindelijk naar een andere garage om het probleem te achterhalen en te repareren. Een wagenparkbeheerder beaamt dit. Veel eigenaren blijven ondanks problemen met de aftersales wel te spreken over de auto zelf en geven aan dat hun volgende auto weer een Tesla wordt. Slechts in een enkel geval is de slechte ervaring met de aftersales en/of de auto reden om het merk links te laten liggen.

Lof voor serviceafspraak via de app

Hoewel het regelen van een serviceafspraak via de app door sommigen als problematisch wordt ervaren, staat dit bij de lezers met positieve ervaringen juist bovenaan het lijstje met pluspunten. Ook het oplossen van problemen gaat in veel gevallen snel en goed, zo valt in de positieve reacties te lezen. "Ik rij zelf sinds december een Tesla Model 3. Ik ben twee keer terug geweest naar het Tesla Center: één keer voor een suis aan de linker voorkant, de andere keer voor een ratelend geluid bij het laden. Daarna nog een keer voor een systeemmelding die er niet uit wilde. Beide keren perfect geholpen en een keer een leenauto meegekregen. Tot nu toe dik tevreden over de service van Tesla", aldus een lezer.

Weer andere eigenaren wijzen erop hoe weinig onderhoud er überhaupt nodig is, terwijl een hoop softwarematige problemen veelal op afstand opgelost kunnen worden. "Na 300.000 kilometer zitten de originele remschijven en blokken er nog op. Software-issues worden opgelost door software opnieuw te pushen. Echt zo veel beter dan bij 'ouderwetse' merken."

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (70)

Reageren