Tesla Model S overall winnaar Innovatie Award
De Tesla Model S verdient wat onze redactie betreft de overall-winst bij de AutoWeek Innovatie Awards, omdat de auto het (voorlopige) hoogtepunt op het gebied van elektrische mobiliteit is. De auto verlegt de grenzen van wat er in elektrische productieauto's mogelijk is, aldus ons juryrapport. Tegelijkertijd is de Model S ook zeer praktisch: het is een heuse zevenzitter. Voeg daar nog aan toe dat de auto niet eens zo heel prijzig is en je hebt een terechte winnaar te pakken. De Model S won overigens ook de award voor z'n constructietechniek, hierbij liet de auto het MQB-platform van de Volkswagen Group, het SkyActiv-pakket van de Mazda 6 en de Mercedes E 300 Estate Hybrid achter zich.
Bij aandrijftechniek algemeen ging het eremetaal naar de Ford Focus 1.0 Ecoboost. De kleine driecilinder heeft genoeg puf en de drivability is ook dik in orde. En als je de driepitter bij hogere toerentallen hoort, dan is-ie nog best amusant ook. De overige genomineerden: de tri-turbodiesel in (onder meer) de BMW M550d, de 0,9-liter driecilinder in de Renault Clio en de cilinderuitschakeling voor de Polo Blue GT.
Bij elektrische en hybride-techniek wint de Fisker Karma. De auto is weliswaar niet helemaal foutloos, maar de chique hybride scoort veel punten met z'n fraaie uiterlijk en z'n range-extender. De overige genomineerden: de Renault Twizy, de Tesla Model S en de Toyota Prius Plug-in.
Bij rijdynamiek zien we een geheel ander rijtje genomineerden. De Lotus Exige S, Range Rover en Porsche Boxster waren allen dichtbij de award, maar onze winnaar is de Toyota GT86. De 200 pk's van de auto zorgen namelijk voor karrenvrachten rijplezier en tegelijkertijd kun je ze elke dag gebruiken. Toyota toont aan dat je geen enorme vermogens nodig hebt voor een grijns op je gezicht en alleen dat is al een prijs waard.
Op het gebied van bedieningsgemak pakt de Volkswagen Golf VII het goud. De auto pakt uit met zaken als knoppen die verschijnen als je hand in de buurt zit en het werkt daarbij ook nog eens razendsnel. Ook goed: het multimediascherm in de Peugeot 208, de R-Link van de Renault Clio en het touchscreen van -daar hebben we 'm weer- de Tesla Model S.
Wat betreft veiligheid doet Volvo z'n reputatie eer aan: de V40 krijgt hier het goud. Met name de voetgangersairbag bij de motorkap heeft hieraan bijgedragen. Ook goed, maar net niet goed genoeg: de vier bekroonde ongevalsverminderingssystemen van de Audi A3 (nog niet eerder leverbaar in het C-segment) en de Ford Fiesta met z'n MyKey, een voorziening waarmee ouders beginnende bestuurders (lees: hun kinderen) tegen zichzelf kunnen beschermen.
Opel wint de designprijs met z'n Adam. Het Duitse merk verdient alle lof voor het lef dat het met deze kleine auto toont. Ontelbare wielen, kleuren en als klap op de vuurpijl een led-sterrenhemel maken deze Adam dé auto voor liefhebbers van personaliseren. De overige genomineerden voor de AutoWeek Innovatie Award Design? De Mazda 6 (kop van een cheetah), Fisker Karma (elektrisch kan sexy zijn) en de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake.
Ford scoort een tweede Innovatie Award in de categorie Comfort en wel met de B-Max. Het Easy Access Door System maakt z'n naam namelijk helemaal waar en biedt eigenaars alle mogelijkheden om beide zitrijen te bereiken. Overige genomineerden: de Fiat 500L met z'n espressomachine (je leest het goed!), de deurbeschermers van de Ford Focus en de klapstoelen van de Honda Civic.
Ten slotte de belangrijke categorie Value for Money. Hier is het verdiende eremetaal voor de Dacia Lodgy. Deze biedt volwaardige voorzieningen in het mpv-segment voor een buitengewoon concurrerende prijs. Andere toppers op dit gebied: de Hyundai i30/Kia Cee'd, Mitsubishi Outlander en Skoda Rapid.
Meer over de AutoWeek Innovatie Awards vind je in de nieuwste en bovendien extra dikke editie van AutoWeek, vanaf 19 december in de winkels en/of eenvoudig te bestellen via www.autoweek.nl/bestel.