Tesla Model S met ruim 1.200 kilometer actieradius
Lange adem
Mercedes-Benz presenteerde met gepaste bombarie de Vision EQXX, een elektrisch studiemodel dat dik 1.000 kilometer ver komt op een lading. De Tesla Model S komt dankzij een experimenteel accupakket echter een flink stuk verder.
Tesla verkoopt in Nederland momenteel twee uitvoeringen van de Model S. De bizarre driemotorige 1.020 pk sterke Plaid en de reguliere naamloze versie die met twee samen 670 pk sterke elektromotoren ook bepaald geen kinderachtige aandrijflijn heeft. Die Model S heeft de grootste actieradius. Tesla schat het rijbereik daarvan in op 652 kilometer. Met een ander accupakket komt de Model S echter ruim twee keer zo ver.
De in 2020 opgerichte Amerikaanse start-up Our Next Energy (ONE) heeft nieuwe accutechniek ontwikkeld dat luistert naar de naam Gemini. De Gemini-accu die het in de Tesla Model S heeft gestopt, leverde de auto een actieradius op van zo'n 1.419 kilometer. De ruim 1.400 kilometer die de Tesla Model S uit een volle Gemini-accu wist te persen, werd behaald op een rollenbank waarbij een snelheid van 90 km/h werd gereden. De start-up wist bij een eerdere test met een van de Gemini-accu voorziene Tesla Model S zonder bij te laden al een afstand van 1.210 kilometer af te leggen.
Het Gemini-accupakket in deze Model S heeft 204 kWh capaciteit en een hoge energiedichtheid van 416 Wh/L. De Mercedes-Benz Vision EQXX had een 100 kWh accu met een energiedichtheid van 'bijna 400 Wh/L'. Die energiedichtheid maakte het mogelijk dat Mercedes-Benz de 100 kWh kon verpakken in een pakket dat ongeveer de helft van het formaat was van dat van de EQS. Ook de Gemini-accu zal voor zijn capaciteit van 204 kWh dus bepaald geen zeeën aan ruimte innemen. Het Gemini-accupakket bestaat min of meer uit twee delen met elk een eigen chemische samenstelling. Het deel met lithium-ijzer-fosfaat (LFP)-cellen wordt bijgestaan door een deel dat deze LFP-cellen weer kan bijladen en fungeert dus feitelijk als interne range-extender. Experimenteel dus. Volgens ONE is onder meer kunstmatige intelligentie verantwoordelijk voor het energiemanagement.
Toekomstmuziek? Zou zomaar kunnen, maar Our Next Energy is een serieuze club waarin onder meer BMW i Ventures heeft geïnvesteerd. De Amerikaanse start-up zegt de Gemini-techniek de komende tijd nog door te ontwikkelen.
UPDATE: Dit artikel is aangepast wegens een inhoudelijke fout, waarvoor excuses. We meldden dat de 1.419 kilometer op de weg was gehaald, maar dit bleek onjuist. Die afstand werd op een rollenbank gerealiseerd. Gesimuleerd dus. Ook de kop van het artikel is aangepast naar de wél op de weg behaalde afstand van ruim 1.200 kilometer. - LK