Terreinbeul van Hyundai
De nieuwe Terracan is de zwaarste en duurste auto Hyundai ooit. Samen met de Santa Fe wil Hyundai proberen in Nederland marktleider te worden op het gebied van 4x4.
De Terracan is te koop met twee motoren. Als eerste een 3.5 V6 benzinemotor met een vermogen van 194 pk en een koppel van 294 Nm. De meeste klanten zullen waarschijnlijk gaan voor de 2.9 CRDi viercilinder common rail-diesel, met 150 pk en een koppel van 333 Nm. Aanvankelijk zou er ook nog een kleinere 2.5 diesel komen, maar op het laatste moment realiseerde de importeur zich dat die motor zo beperkt was in z'n krachten dat die maar beter niet kon worden geleverd. Goed om te weten is dat de Terracan 2.800 kg mag trekken, een paardentrailer of bescheiden boot moet er dus achter kunnen.
Bovendien is er voor de diesel keus uit een handbak of een automatische vierbak, terwijl de V6 altijd een automaat heeft. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Terracan CRDi een fulltime 4WD-systeem of een elektronisch inschakelbare 4x4. Beide systemen hebben in ieder geval ook een lage gearing.
De eenvoudigste Terracan heet Luxe een heeft onder meer lichtmetalen velgen, ABS met EBD en airco standaard. De Luxe heeft de inschakelbare 4WD. De tweede versie is de Executive die leren bekleding heeft, automatische airconditioning en een elektrisch verstelbare bestuurderstoel. Keus uit uitrustingen is er trouwens alleen voor de diesel. Met z'n prijs van f 92.986 (€ 42.195) is de Terracan V6 trouwens de duurste Hyundai ooit.
Ook standaard is een limited slipdifferentieel dat bij het doorslippen van een wiel de krachten stuurt naar eentje met meer grip.