Teller autoverkoop op 479.389

Multitest A-segment
Volkswagen PoloPeugeot 107Renault Mégane Estate GTFiat Panda-Toyota AygoAlfa Romeo GiuliettaDaihatsu Cuore 1.0 Premium Honda InsightKia PicantoSaab 9-5Hyundai i10Rolls-Royce GhostFerrari California HELE-systeem
In Nederland zijn tot en met 20 december van dit jaar 479.389 auto's op kenteken gezet. Vorig jaar stond de teller rond deze tijd op 384.457.
Het jaar loopt ten einde dus de boeken kunnen bijna dicht. De teller van de autoverkopen staat tot en met 20 december op 479.389 stuks. Dat is 24,7 procent meer dan dezelfde periode in het vorige jaar.
De positieve resultaten zijn natuurlijk te danken aan de fiscale stimulering van de overheid voor zuinige auto's. De merken die dat soort modellen in huis hebben, laten dan ook de beste resultaten zien. Volkswagen is het bestverkopende merk met een afzet van 49.166 exemplaren. Vorig jaar waren dat er nog 37.335. Dat succes is niet in de laatste plaats te danken aan de Polo, die met 18.604 exemplaren het bestverkopende model was.
Ook de andere merken van de VW Group merken het effect van de spaardiesels. Bij Skoda gaat de verkoop van 7.751 stuks in 2009 naar 16.278 stuks in het nieuwe jaar. Daarvan zijn 7.355 exemplaren een Fabia. Bij Seat gaat de verkoop van 9.603 in 2009 naar 12.700. De Ibiza is goed voor 7.724 stuks. Bij Audi, dat geen wegenbelastingvrij model heeft, is de groei beperkt: vorig jaar werden er 15.246 gekentekend, dit jaar zijn het er 16.083.
Een ander succesverhaal komt uit de Franse hoek. Van de 24.686 verkochte Citroëns (19.963 in 2009) zijn er 11.363 een C1. Bij Peugeot zien we een zelfde soort scenario: van de 39.252 auto's die dit jaar werden verkocht zitten 17.623 107's. Tot en met 20 december 2009 werden overigens 29.442 Peugeots verkocht. Ook bij Renault is er geen reden tot klagen. Met name de Twingo en de Mégane zorgen voor een verkoop die groeit van 23.645 in 2009 tot 39.252 in 2010.
Goeie ouwe Panda
Een andere opvallende topper is de goeie ouwe Fiat Panda, waarvan er dit jaar zo maar eventjes 10.317 zijn verkocht. Meer dan van de 500 waarvan 7.602 stuks een eigenaar vonden. Die Punto scoort daarnaast nog eens 7.417 stuks. Vorig jaar, toen de facelift en de wegenbelastingvrije diesel er nog niet waren, werden nog 2.687 Punto's verkocht. Dat komt op een totaaltje van 26.821 Fiats, waar er vorig jaar nog 15.598 werden verkocht.
Het is maar goed dat Fiat zo goed scoort, want van de andere merken hoeft dit concern het nog niet te hebben. Alhoewel, bij Alfa Romeo is het Giulietta-effect al goed zichtbaar. Van de 2.720 verkochte Alfa's waren 1.019 van dit nieuwe type, dat nog maar net op de markt is. Vorig jaar werden in totaal nog 1.590 Alfa's verkocht. Bij Lancia is het Delta-effect echter al weer uitgewerkt. Het merk verkocht nog maar 441 auto's. Een halvering ten opzichte van het vorige jaar toen dankzij de Delta 855 Lancia's werden verkocht.
Een andere opvallende verliezer is Daihatsu. Het merk dat grossiert in kleine auto's heeft geen MRB-vrije aanbieding. De verkoop keldert van 4.490 stuks in het vorige jaar naar 2.012 stuks tot en met 20 december. Ondanks dat Honda twee hybrides in de aanbieding heeft, wordt ook hier een flink verlies genoteerd. Vorig jaar werden daar nog 10.270 auto's verkocht, dit jaar zijn het er 7.181. Toyota is daarentegen nog steeds gezond. Daar helpen 14.969 Aygo's, 7.138 Yarissen en 7.820 Priussen aardig mee aan het totaal van 40.882 stuks. In 2009 waren dat er 37.429.
Geweldige zaken Koreanen
Verder valt op dat de verkopen van Saab nauwelijks zijn gestegen. De trage komst van de 9-5 zorgt dit jaar voor een totaal van 529 stuks; tien meer dan vorig jaar. De Koreanen doen daarentegen geweldige zaken. Hyundai verkoopt 18.156 auto's, waarvan er 7.065 een i10 zijn. Vorig jaar stond de teller daar op 13.075. Bij Kia gaat het nog beter. Daar werden 4.666 Picanto's de markt opgeduwd (in 2009 1.540), zijn er 3.149 Venga's verkocht en 3.420 Cee'ds. In totaal groeit de verkoop van 6.888 in 2009 naar 15.598 in 2010.
Opel, dat vorig jaar nog ten onder dreigde te gaan, is lekker bezig zich terug te vechten. Vorig jaar bleef de teller steken op 25.944 stuks, dit jaar zijn dat er al weer 35.010. Met name de verkoop van de Corsa en de Astra zitten lekker in de lift. Volgend jaar komt er nog hulp in de vorm van de nieuwe Meriva en is er natuurlijk de gefacelifte Corsa.
Zijn er dan alleen maar mini's en middenklassers verkocht? Nee hoor. Wat dacht je van 616 Porsches (457 in 2009), waarvan er 216 een Cayenne zijn? Verder noteren we bijvoorbeeld 42 Ferrari's, terwijl dat er vorig jaar nog 24 waren. Vorig jaar werd er één Rolls-Royce op kenteken gezet, terwijl dat er dit jaar twaalf zijn. Ongetwijfeld dragen de California en de Ghost bij aan het succes van deze exoten.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.