'Tekort aan grondstoffen dreigt voor Europese accufabrieken'
Kink in de kabel
De fabricage van accu’s voor elektrische auto’s vindt op dit moment vooral in Azië plaats, maar in de komende jaren moeten we steeds meer Europese fabrieken gaan zien. De levering van grondstoffen zou voor die fabrieken echter wel een serieus probleem kunnen zijn, stellen experts.
Op dit moment lijkt er een tekort aan vrijwel alles in de wereld. Als het om auto’s gaat, geldt dat in de laatste – en komende – maanden natuurlijk vooral voor chips. Volgens Reuters kan het echter zomaar gebeuren dat we daar nikkel, lithium, mangaan en/of kobalt, grondstoffen voor accu’s, aan toe moeten voegen. Op basis van berichten van analist Ultimate Media stelt het persbureau dat tekorten hieraan een ‘serieuze bedreiging’ kunnen zijn voor de Europese accuproductie. Het zou serieus de vraag zijn of de beschikbaarheid van deze grondstoffen kan voldoen aan de aldoor groeiende vraag.
En dat die vraag gaat groeien, is uiteraard wel duidelijk. Wereldwijd neemt de EV-productie alleen maar toe en specifiek in Europa moeten de komende jaren flink wat accufabrieken verrijzen. Zo wil Volkswagen zes accufabrieken bouwen op ons continent en heeft Daimler zich onlangs bij een groot project van Stellantis gevoegd. Het doel: Europees marktleider worden als het gaat om de productie van accu’s, en dus ook Volkswagen voorbijstreven.
Een eventueel tekort aan grondstoffen zou natuurlijk niet exclusief zijn voor Europese fabrieken, maar de grote afstand tussen de plaatsen waar die grondstoffen vandaan komen en Europa maakt de zaak er niet gemakkelijker op. Tekorten en de bijbehorende prijsstijgingen zouden dan een einde kunnen maken aan de trend die EV’s juist goedkoper maakt en vormen bovendien een bedreiging voor de winstmarges en door de EU opgelegde CO2-doelen van autofabrikanten.