AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Te hard rijden als milieudelict
Te hard rijden in Oostenrijk kan een dure grap worden. Doordat op een aantal snelwegen een snelheidovertreding wordt aangemerkt als milieudelict, is de boete bijna drie keer zo hoog.
Op grond van de Immisionsschutzgesetz-Luft (IG-Luft) kan de overheid een snelheidsbeperking instellen als er teveel schadelijke stoffen in de lucht hangen, of wanneer men verwacht dat dit gebeurt. Op bepaalde snelwegen zakt de maximumsnelheid dan van 130 km/u naar 100 km/u. De maximum snelheid overschrijden betekent in dat geval niet een boete van maximaal 726 euro, maar van 2.180 euro.
Momenteel gelden de snelheidsbeperkingen op de A2 (Südautobahn) en de A1 (Tauerautobahn). Op de A12 (Inntalautobahn) en A14 (Rheintalautobahn) geldt deze regeling alleen als dat wordt aangegeven op matrixborden. Op de A1 (Westautobahn) is dat alleen tussen 5.00 uur en 23.00 uur. Afhankelijk van de omstandigheden verandert de maximumsnelheid op meer wegen.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Lotus blijft in Verenigd Koninkrijk
Oud & Nieuw
Lancia Ypsilon ontmoet voorvader Y10, waarmee je ook al 1 op 20 haalde
Achtergrond
Veel jongere én oudere automobilisten voelen zich gediscrimineerd
Nieuws
BBC: Lotus overweegt Britse fabriek te sluiten en naar VS te gaan
Achtergrond