Tata Punch.ev: spotgoedkope elektrische auto van slechts €12.000
Elektrische slagkracht
Het Indiase Tata wil niets liever dan elektrische auto's relatief bereikbaar maken. Althans, zo lijkt het. Het vuurt een tweede relatief spotgoedkope elektrische auto op autoland af. Dit is de Tata Punch.ev, een elektrische cross-over die slechts zo'n €12.000 kost.
Kleine waarschuwing vooraf: berg je portemonnee direct maar weer op. De elektrische nieuwkomer die in dit artikel de hoofdrol speelt, is niet voor de Europese markt bestemd. We hebben het namelijk over een splinternieuw model van de Indiase autobouwer Tata. Tata heeft in India al een uitgebreid modellenaanbod, dat bestaat uit hatchbacks, cross-overs en SUV's in verschillende formaten. Tata biedt van drie van zijn modellen al volledig elektrische versies aan. Zo hebben de Tiago, Tigor en Nexon stuk voor stuk een volledig elektrische variant met 'ev'-toevoeging achter de modelnaam. Met name de Tiago.ev en Tigor.ev zijn prijstechnisch relatief aantrekkelijk in de markt gezet. De Tiago.ev is er in India namelijk al vanaf omgerekend zo'n €9.600, terwijl de Tigor.ev, een kleine elektrische sedan, er vanaf net geen €13.800 is. Nu komt Tata met een elektrische variant van zijn Punch geheten compacte cross-over. Die heet Tata Punch.ev en krijgt een vanafprijs van omgerekend slechts €12.120.
De Tata Punch met verbrandingsmotor.
Tot op het kleinste moertje nieuw is de Tata Punch.ev niet. Het is immers de volledig elektrische variant van de in 2021 gepresenteerde Punch, een 3,83 meter lange cross-over. De Tata Punch.ev onderscheidt zich met name aan de voorzijde van de Punch met verbrandingsmotoren. De Punch.ev. heeft namelijk een totaal andere neus dan zijn benzinebroertjes. Beide hebben ze over twee verdiepingen uitgesmeerde verlichting aan de voorzijde, al bestaat de led-dagrijverlichting bij de Punch.ev voornamelijk uit een horizontale streep die aansluit op de voorklep. De laadaansluiting bevindt zich centraal in de snuit. Aan de achterzijde lijken de twee Punch-modellen sterker op elkaar en ook in het interieur zijn de verschillen klein. De Punch.ev heeft een ander stuurwiel – met verlicht logo – en heeft een groter infotainmentscherm en een aanraakgevoelig paneel voor de klimaatregeling. Zowel het digitale instrumentarium als het infotainmentscherm heeft een diameter van 10,2 inch.
Tata Punch.ev vanbinnen.
Dan de specificaties. De Punch.ev in standaardtrim heeft een 25 kWh accu, goed voor een actieradius van – volgens de Indiase MIDC-cyclus – 315 kilometer. Ook is er een Long Range-versie met een 35 kWh accu die een bereik van tot 421 kilometer mogelijk maakt. Beide versies hebben een 82 pk en 114 Nm elektromotor óf een krachtiger exemplaar dat 122 pk en 190 Nm op de been brengt. De snelste variant zoemt in 9,5 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid: 140 km/h. De Long Range-versie kan – tegen betaling – met maximaal 50 kW snelladen. Voor de instapper tikt de Indiase consument omgerekend €12.120 af, de Long Range-versie is er vanaf omgerekend €14.330.
Tata heeft nog meer EV's in het vat zitten. Met diverse studiemodellen blikte het merk onlangs al vooruit op nieuwe elektrische modellen.
Nogmaals: plannen om de Tata Punch.ev. in Europa te gaan verkopen, zijn er niet. Zie jij voor een dergelijk model echter wel kansen in onze markt? Waarom wel of waarom juist niet?