Tarieven openbare laadpalen omhoog door afschaffen belastingvoordeel
En het werd toch al zo'n zwaar jaar
Laadpaalexploitanten komen tot nu toe in aanmerking voor een gunstig energiebelastingtarief, maar daaraan komt per 1 januari een einde. Je raadt het al: dat ga je als consument merken.
Gemiddeld stijgen de tarieven bij openbare laadpalen op straat – we praten dus niet per definitie over snelladers – met 7 cent per kWh, verwacht Laadpastop10. Dat viste het afschaffen van de maatregel uit de gisteren goedgekeurde belastingplannen. Laadpaalexploitanten betalen tot nu toe afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid ergens tussen de €0,04089 en €0,00127 per kWh aan energiebelasting, melden onze collega's van Tweakers. Door het afschaffen van de korting stijgt dat naar €0,1032 tot €0,00188 per kWh. Kleine bedragen? Voor één kWh wel, maar als iemand veel stroom nodig heeft is het wel een ‘laadpalenboer’.
EV-rijders zitten niet bepaald te wachten op sijgende laadkosten, want elektrisch rijden wordt toch al aan alle kanten duurder. Volgens de ANWB is het bezit van en rijden met een EV voor het eerst gemiddeld duurder dan met een benzine-auto. Afschrijving speelt daarin een grote rol, maar volgend jaar wordt elektrisch rijden dankzij bpm, mrb en dus wellicht hogere laadkosten fiks duurder.