'Synthetische brandstof geen volwaardig alternatief voor elektrische auto'
'Te laag rendement'
Synthetische brandstoffen zijn geen volwaardig alternatief voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit een omvangrijke studie van vooraanstaande Europese onderzoekinstituten. Volgens de instanties is er voor deze ‘e-fuels’ hooguit plek in de lucht- en scheepvaart.
Autofabrikanten en liefhebbers van verbrandingsmotoren die hoopten dat auto’s die rijden op zogeheten synthetische brandstoffen een alternatief konden vormen voor de elektrische auto’s, beleven zware tijden. Nieuw meta-onderzoek van onder meer de Duitse ADAC wijst uit dat dit niet het geval is, vooral door het veel te lage rendement.
De recente metastudie werd uitgevoerd door de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, het Bondsministerie van Milieu (BMUV), het Fraunhofer Instituut voor Systeem- en Innovatieonderzoek (Fraunhofer ISI) en het Internationaal Energieagentschap (IEA).
De onderzoekers wijzen op de hoge kosten, de slechte beschikbaarheid en het inefficiënte gebruik. De Climate Alliance, die opdracht gaf voor het onderzoek, denkt dat de metastudie aantoont dat iedereen die de Europese uitfasering van verbrandingsmotoren in twijfel trekt, autokopers misleidt. Volgens Stefanie Langkamp, directeur beleid bij de Climate Alliance, zijn e-fuels in de personenautosector een ‘fata morgana’ en geen alternatief voor elektrische auto’s.
De reden is, zegt zij, dat volgens de metastudie 150 op het land geplaatste windturbines 240.000 elektrische auto’s van elektriciteit kunnen voorzien, maar slechts 37.500 verbrandingsmotoren op e-brandstoffen kunnen laten rijden. "Met dezelfde hoeveelheid elektriciteit zou je volgens de onderzoekers dus meer dan zes keer zoveel elektrische voertuigen kunnen laten rijden.’’
EV ook klimaatvriendelijker
Elektrische auto’s zouden ook veel klimaatvriendelijker zijn. Als je kijkt naar de gehele levenscyclus, veroorzaken elektrische auto’s volgens het onderzoek 40 tot 50 procent minder CO₂-uitstoot dan auto’s die op e-brandstoffen rijden. Dat neemt volgens de experts niet weg dat e-brandstoffen wél geproduceerd moeten worden. Echter niet voor auto’s, maar voor sectoren die moeilijk te elektrificeren zijn, zoals de luchtvaart en de scheepvaart.
In 2023 besloot de EU dat vanaf 2035 alleen nog nieuwe auto’s geregistreerd mogen worden die tijdens het rijden geen CO₂ uitstoten. Later kwam daar na veel lobbyen de mogelijkheid van het gebruik van e-brandstoffen bij, tot groot genoegen van autoliefhebbers en een aantal autofabrikanten. Het nieuwe onderzoek veroorzaakt een flinke deuk in de reputatie van deze ‘brandstof van de toekomst’. Eerder noemde de Europese Rekenkamer e-fuels en biobrandstoffen ook al ongeschikt voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van de EU in de transportsector.