Suzuki Alto: in Europa al jaren verdwenen, elders volop in leven
Gezellig
De Suzuki Alto bestaat in Europa al dik 10 jaar niet meer. Elders is het model nog volop in leven en met een nieuwe dosis levenslust mag de huidige generatie er in Japan weer even tegenaan.
We gluren weer eens over de grens om te zien wat zich daar op automobiel gebied allemaal afspeelt. We komen uit in Japan, waar de Suzuki Alto is vernieuwd. Voordat we daarop een blik werpen, moeten we de huidige situatie even duiden. De Suzuki Alto verdween in Europa in 2014 van de markt toen het model plaatsmaakte voor de Celerio. De inmiddels ook al niet meer leverbare Suzuki Celerio was feitelijk de destijds actuele Indiase (Maruti) Suzuki Alto, een model dat maar weinig met de toen in Japan leverbare Alto te maken had. Die Suzuki Celerio - die in de vorm van de Pixo een Nissan-broertje had - had destijds in India een eenvoudigere Alto onder zich. Ook de huidige generatie Suzuki Celerio heeft in India een goedkoper Alto geheten alternatief onder zich. De in Japan verkochte Alto maakt deel uit van een andere bloedlijn en is een echte kei-car. De hoekige en zelfs ietwat retro-vormgegeven achtste generatie die in 2014 werd gepresenteerd, maakte in 2021 plaats voor een braver en juist met afgeronde vormen bedeeld model. Die poezelige Alto - waarvan ook een Mazda-versie bestaat - is nu opgefrist.
Wereldschokkend zijn de wijzigingen die Suzuki in zijn thuisland op de Alto heeft doorgevoerd natuurlijk niet. Het is opvallend dat de fabrikant zelf van 'wat wijzigingen' spreekt. Dan weet je dat je goed moet zoeken. Wat er nieuw is: de koelopening in de voorbumper wordt niet meer omlijst door een dieper gelegen 'rand' en tussen de koplampen treffen we een grille aan die er voorheen niet zat. Vanaf nu heeft elke Alto boven aan de achterruit een heuse spoiler. Ook introduceert Suzuki nieuwe lakkleuren.
Lekker scheuren én weinig verbruiken.
De Suzuki Alto heeft in Japan altijd een cvt en is er opnieuw met en zonder mild-hybride hardware. Beide hebben ze een piepkleine 660-cc driecilinder benzinemotor. Ongeacht de gekozen motorvariant kun je kiezen voor voor- en vierwielaandrijving. Het gemiddeld verbruik van de mild-hybride variant bedraagt slechts 3,5 l/100 km. De Alto kost in Japan omgerekend minimaal €6.745. Leuk weetje: er is in Japan nog een andere Alto. Die heet Alto Lapin en is er ook als lekker gezellige Lapin LC.