Dus toch: nieuwe Suzuki Alto naast Celerio

Dus toch: nieuwe Suzuki Alto naast Celerio
We hebben al eens schimmige foto's van een lieflijk ogend Altootje gezien, maar nu hebben we officieel beeld van de compleet nieuwe generatie!

De hier geleverde Alto is naar de prullenmand verwezen en de hagelnieuwe Celerio heeft z'n plaats ingenomen. De Celerio is in elk opzicht een typisch Japanse A-segmenter, die zowel vanbuiten als vanbinnen z'n Alto-afkomst niet verloochent. Geheel onverwachts kregen we in november desondanks een reeks schimmige afbeeldingen op ons scherm van 'een nieuwe Alto', en het was niet exact zeker wat Suzuki daarmee van plan was. Tot vandaag.

Suzuki heeft voor z'n thuismarkt namelijk een 'extra' Alto gepresenteerd. De Celerio komt niet naar Japan, deze guitige stadsrakker daarentegen wél. We zien een kleintje die er met z'n ventilatieroostertje op z'n snoet lekker retro uitziet. Z'n koplampjes lijken weer sterk op de hoekige exemplaren van de eerste Alto die in 1979 z'n gezicht liet zien. Van achteren lijkt de nieuweling met enige fantasie weer een beetje op de Wagon R+, getuige de laaggeplaatste lichtunits.

Onder de kap legt Suzuki - het is en blijft een kei-car - een 660 cc metende driecilinder die natuurlijk ook weer met turbo te krijgen is. Schakelen gaat met een automatische CVT-transmissie of met een handgeschakelde vijfbak. Naast voorwielaandrijving is ook 4WD leverbaar. Z'n wielbasis is met 2,46 meter behoorlijk voor een kei-car. Wie wel gecharmeerd is van dit modelletje, moeten we teleurstellen: deze Alto is en blijft voorbehouden aan de Japanse markt.

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.