Supersnelle Volvo's

Supersnelle Volvo's
Volvo toonde afgelopen week de 300 pk sterke S60 R en V70 R aan de pers. We konden de auto's voor het eerst uitproberen op het circuit van Paul Ricard.

Volvo toonde afgelopen week de 300 pk sterke S60 R en V70 R aan de pers. We konden de auto's voor het eerst uitproberen op het circuit van Paul Ricard.

De auto's zijn voortgekomen uit twee studiemodellen, de Performance Concept Cars, die Volvo ongeveer een jaar geleden onthulde. Doel was te onderzoeken wat er nodig zou zijn om een supersnelle sportieveling te ontwikkelen, die tegelijk nog de nodige portie comfort in zich heeft. Zonder dat daarbij het aspect veiligheid uit het oog te verliezen. Dat doel is gerealiseerd door de ontwikkeling van een actief, 'meedenkend' onderstel. Er is een keuze uit drie afstellingen: Comfort, Sport en Advanced. Hiermee wordt de karakteristiek van de dempers aangepast aan de wensen van de bestuurder. Dat is echter nog niet alles. Dankzij de Four C-technologie (Continuesly Controlled Chassis Concept) regelt de auto tijdens het rijden ook zélf de bewegingen van de schokkers. Diverse sensoren geven informatie over onder meer de langs-, dwars- plus verticale versnellingen van de auto ten opzichte van de weg, de bewegingen van de wielen en de verdraaiingen van het stuur. Ook de elektronisch bestuurde vierwielaandrijving maakt gebruik van deze gegevens. Four C kan liefst vijfhonderd keer per seconde elke demper afzonderlijk van informatie voorzien. Die past vervolgens de in- en uitgaande slag aan de omstandigheden aan.
Bij zo'n geavanceerd onderstel hoort natuurlijk een top of the line-krachtbron. De 2,3-liter turbomotor, die we kennen uit de T5, werd opgeboord naar 2,5 liter en voorzien van een nieuwe, met twee intercoolers uitgeruste KKK-turbocompressor. De vijfcilinder levert een vermogen van 300 pk en een koppel van maximaal 400 Nm. Met handbak is de S60 R goed voor een acceleratie van nul tot honderd in 5,7 seconden. De top is begrensd op 250 km/h.

De R's kregen een nieuw, aërodynamisch front, met een zwarte honingraatgrille met matzilveren omlijsting. Verder is de spoiler verder naar onderen doorgetrokken en is de onderste luchtinlaat vergroot. Grote 17-inch lichtmetalen wielen maken de boel af, 18-inch is als optie verkrijgbaar.
Het functionele interieur wordt opgesierd met speciale sportstoelen en diverse sportieve accenten. Zo zijn het dashboard en de portieren afgewerkt met sierlijsten van geborsteld aluminium. Het meest opvallend zijn de prachtige blauwe, in chronograafstijl uitgevoerde klokken.
Die prijs is nog niet exact vastgesteld, maar zal op ongeveer € 71.000 voor de S60 R en € 75.000 voor de V70 R uitkomen. Onze eerste indrukken van de auto en met name het nieuwe onderstel leest u in AutoWeek nr. 49 (27 november).

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.