Supershowroom: Ferrari 488 GTB
Legendarische 'instappers'
308 1975 -1985
De 308 werd in 1975 door Ferrari gepresenteerd als vervanger van de 246 Dino GT en GTS. De 2,9-liter achtcilinder onder de kap produceerde 255 pk en 264 Nm koppel. Destijds meer dan genoeg vermogen voor een sportauto. Zeker als het model in kwestie maar net iets meer dan een ton woog. De 308 GTS die in 1977 de showroom in reed was feitelijk gewoon een GTB met targadak. Net als bij de 246 Dino, die een 2,4-liter zescilinder onder de motorkap had liggen, kon je aan de naam van de 308 afleiden wat voor een motor er in lag. Nou was hier bij de 308 echter wat liberaal mee omgegaan. Misschien vond Ferrari destijds de naam 298 GTB niet zo lekker van de tong rollen. Wie weet.
In 1980 kwam Ferrari met een downsizemodel genaamd 208. Deze keer wel met een aandrijflijn die paste bij de naam. De 2,0-liter achtcilinder werd ontwikkeld voor het thuisland van Ferrari. In het Italië van die tijd werden auto's met meer dan 2000 cc namelijk flink belast. Daarom had Lamborghini de Urraco P200, Maserati de Merak 2000 GT en Ferrari dus de 208 GTB.
328 1985 - 1989
De 328 was echt een evolutie op de uitgaande 308 en ook niet meer dan dat. De achtcilinder in de 328 kreeg een iets grotere inhoud en met 270 pk meer vermogen dan zijn voorganger. Het ontwerp van Pininfarina werd ietwat bijgewerkt om up-to-date te blijven met de concurrentie. Zo werden de bumpers aan zowel voor- als achterzijde aangepakt en werd de algehele bouwkwaliteit verbeterd.
348 1989 - 1995
Tijden de 1989 Autosalon van Frankfurt presenteerde Ferrari de 348 als opvolger van de 328. De naam doet vermoeden dat de 348 net als de 328 een kleine evolutie op zijn voorganger was, maar de waarheid lag anders. De tweezitter met middenmotor kreeg veel van zijn hoekige ontwerp mee van zijn grote broer de Testarossa en zo distantieerde hij zich van zijn meer klassiek getekende voorganger. Ook leende de 348 veel van zijn onderdelen, onder andere de in de lengte gemonteerde motor, van de Mondial T. In 1993 kreeg de 348 een kleine facelift. Naast de nieuwe gril en dito stoelen kreeg hij ook meer vermogen. Het aantal paarden steeg van 300 naar 320 pk. Ook werd er in 1993 voor het eerst naast de coupe en targa van ook een Spider geleverd.
F355 1994 - 1999
Bij het ontwikkelen van de Carrosserie die de opvolger van de 348 zou krijgen heeft Ferrari zo'n 1300 uur in een windtunnel gespendeerd. Simpelweg om ervoor te zorgen dat er voldoende downforce gecreëerd wordt om de auto bij hoge snelheden op het asfalt te houden. De achtcilinder in de F355 groeide ten opzichte van zijn voorganger van 3,4- naar 3,5-liter en kreeg vijf in plaats van vier kleppen per cilinder. Dit alles was goed voor een vermogen van 380 pk en topsnelheid van bijna 300 km/h.
360 1999 - 2005
De 360 werd in samenwerking met aluminiumfabrikant Alcoa ontwikkeld en was dus ook grotendeels van aluminium gemaakt. De 3,6-liter metende krachtcentrale produceerde zo'n 400 pk en kreeg de aluminium 360 vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h in 4,4 seconden. De 360 was om te beginnen in twee varianten leverbaar. Een coupe die de naam Modena droeg, de stad waar Enzo Ferrari werd geboren, en een open versie genaamd Spider. In 2003 kwam Ferrari met een raceversie van de 360, de 360 Challenge Stradale. De straatracer was niet alleen dankzij koolstofvezel stoelen en spiegels ruim 100 kilo lichter dan de reguliere 360 Modena, maar was met 425 pk ook aanzienlijk sterker dan het die auto.
F430 2004 - 2009
De F430 deelde ongeveer dertig procent van zijn onderdelen, waaronder het dak, de deuren en de motorkap, met zijn voorganger. Ook onder de motorkap moest de F430 zijn eigenschappen voor het grootste gedeelte delen met de Maserati Coupe. Van het financieel gezien minst onbereikbare model van Ferrari verwacht je wellicht niet de allernieuwste snufjes, al stopte Ferrari toch veel F1-techniek in de F430.
Net als van de 360 kwam er in 2007 ook van de F430 een extremere versie op de markt. De Ferrari F430 Scuderia had ruim 500 pk werd geleverd als Coupe en in 2008 ook als Spider.
458 2009 - 2015
Niet echt onverwachts werd ook dit model ontworpen door ontwerphuis Pininfarina. De 4,5-liter metende achtcilinder levert zo'n 570 pk en daarmee was hij een fors krachtiger dan zijn voorganger. Net als de California maakt de 458 gebruik van een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Het feit dat hij op Fiorano, het testcircuit van Ferrari, dezelfde rondetijd klokte als de extreme F430 Scuderia was daar bewijs van.
488 GTB 2015 - nog steeds in productie
Vorig jaar was ook voor de 458 Italia de tijd rijp voor een bijpuntsessie, een moment dat Ferrari niet ongemerkt voorbij liet gaan. Het uiterlijk ging stevig op de schop en ook de naam werd gewijzigd. De toevoeging GTB refereerde aan de 308 GTB die eerder in dit verhaal aan bod kwam. De meest schokkende wijziging was de toevoeging van turbokracht. De achter de voorstoelen geplaatste 488 GTB – nu 3,9 liter metende – V8 is dankzij drukvulling goed voor 670 pk en 760 Nm koppel.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen