Supershowroom: BMW 5-serie
De nieuwe 'Neue Klasse'
E12 (1972)
De auto met codenaam E12 was niet alleen de eerste 5-serie, maar ook de eerste BMW die de typeaanduiding kreeg zoals we die vandaag de dag kennen. De '5' gaf de plek in het gamma aan, de overige twee cijfers stonden voor de motorisering en gaven daar een stuk meer concrete informatie over dan tegenwoordig. De E12 was de opvolger van de auto die als 'Neue Klasse' door het leven gaat, BMW redde en de Hofmeister-knik introduceerde. Voorwaar geen verkeerde basis!
E28 (1981)
Designtechnisch een evolutie van de E12 en dus kreeg ook deze generatie de 'sharknose' mee. Met de komst van het nieuwe model namen ook de keuzemogelijkheden toe, want behalve de viercilinder 518 en de bekende zescilinder benzinemotoren kreeg deze auto als eerste BMW een dieselmotor onder de kap. Aan de bovenkant van het gamma kreeg deze '5' heuse M-genen mee. Behalve sub-topper M535i was er voor het eerst een M5. De iconische typeaanduiding werd geplakt op een 5-serie met een 3,5-liter zes-in-lijn die maar liefst 282 pk leverde.
E34 (1988)
De E34 zag eruit als een vergrote versie van de E30 en brak daarmee met het sharknose-design. Behalve de sedan maakte de wereld in 1991 kennis met een Touring, een stationwagenversie dus. Dat BMW goede ideeën graag vasthoudt laat ook deze auto goed zien, want typische Touring-items als de separaat te openen achterruit en het grote glazen panoramadak zijn nog altijd present op de vijfdeurs 'vijf'. De M5 – die er zowaar ook als Touring was – kreeg als vanouds een zescilinder mee, maar in de vorm van de 540i bracht de E34 voor het eerst een V8 naar de 5-serie.
E39 (1996)
We willen nergens op aansturen, maar feit is dat de E39 volgens velen één van de fraaiste BMW's ooit is. Het ontwerp is alweer twintig jaar oud, maar vandaag de dag komt deze auto nog steeds niet achterhaald over. Een bijzonder tijdloze auto dus, die dankzij z'n uiterlijk en rijgedrag bijzonder geliefd is in de youngtimerwereld. De vierpits benzineversie verdween met de E39 tijdelijk van de radar, waardoor dieselversie 520d de enige versie zonder zes-of achtpitter werd. De M5 van deze generatie kreeg een heuse V8 onder de kap die 400 pk leverde. De Touringversie van het sportieve topmodel werd geschrapt.
E60/E61 (2003)
De extra praktische M5 kwam weer terug met de in 2003 gelanceerde E60/E61. Hoe fantastisch de V10 onder z'n kap echter ook was, het uiterlijk van deze 5-serie bracht de grootste schok teweeg in autoland. BMW gooide de subtiele, klassieke styling van eerdere 5-series rigoreus overboord, gaf Chris Bangle de leiding over het designteam en kwam met een 5-serie op de proppen waar velen toch even van moesten schrikken. Of je nu fan bent van deze bijzonder gelijnde auto of niet: ook dit ontwerp bleek bijzonder goed houdbaar. De E60 (sedan) en E61 (Touring) waren bovendien de eerste 5-series die de beschikking kregen over iDrive, het bedieningssysteem dat – ook onder andere namen – inmiddels niet meer weg te denken is uit de autowereld.
F10/F11/F07 (2010)
De huidige 5-serie, die dit jaar op de nominatie staat om te worden vervangen, was een stuk minder shockerend dan z'n voorganger. Het is vooral een imposante, voorname auto, die in zowel sedan- (F10) als Touringvorm (F11) uiterst representatief is en daar ook een aanzienlijk deel van z'n populariteit aan ontleent. Ook de manier waarop de auto comfort weet te combineren met een dynamisch karakter baart nog altijd opzien. In de vorm van de GT (F07) kreeg de 5-serie er een variant bij die heel wat minder subtiel is, maar wel bijzonder veel ruimte biedt. Technisch is de enorme vijfdeurs overigens geen 5-serie, want hij staat op het onderstel van de 7-serie. De M5 is er wederom uitsluitend als vierdeurs en is in de meest overdadige variant van downsizing teruggekeerd naar de V8-motor. Een dubbelgeblazen exemplaar met 560 pk, dat wel.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520d Executive | Automaat | Apple Carplay/Android Auto | Ambiance Verlichting | Elektrisch Achterklep | LED | Camera | Stoelverwarming | Park Assist Pack | Live Cockpit Professional |
- 2020
- 107.123 km

BMW 5-serie Touring 523i Executive / PANORAMADAK / AUTOMAAT / SUPER NETTE
- 2008
- 251.956 km

BMW 5-serie Touring 520i Business Edition Plus M-Sport | Cruise Control | Pano | LASER | HUD | Trekhaak | Stoelverwarming | Memory | Carplay
- 2021
- 31.470 km