Subsidiepot voor tweedehands elektrische auto bijna leeg
Nog voor minder dan 1.500 gebruikte EV's SEPP-subsidie beschikbaar
Ben jij in de markt voor een gebruikte elektrische auto en wil je graag nog profiteren van aanschafsubsidie? Wees er dan snel bij. De subsidiepot met daarin SEPP-centen om de aanschaf van een tweedehands elektrische auto aan te moedigen, is namelijk bijna leeg. Er is voor geen 1.500 tweedehands EV's budget beschikbaar.
Inmiddels is al maanden duidelijk dat er aanzienlijk vaker subsidie wordt aangevraagd voor de aanschaf of private lease van een tweedehands elektrische auto dan voor een nieuwe. Ook in oktober is het subsidiepotje om de aanschaf van een gebruikte elektrische auto aantrekkelijker te maken aanzienlijk rapper leeg geraakt dan de pot die de aankoop van een nieuwe EV moet aanjagen. Zo rap zelfs dat er nog geen tien procent meer over is.
Gebruikte elektrische auto
Van de 32,4 miljoen euro die dit jaar door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beschikbaar werd gesteld om de aankoop van of private lease van tweedehands elektrische auto's met een oorspronkelijke fiscale waarde (catalogusprijs) van maximaal €45.000 te stimuleren, is inmiddels 29,47 miljoen euro vergeven. Dat betekent dat 91 procent van dit potje inmiddels leeg is. Op 3 oktober – iets minder dan een maand geleden – lag dat percentage nog op 80,2 procent. Dat betekent dat de subsidiepot voor tweedehands EV's in een kleine vier weken met 11 procentpunten is leeggeraakt.
Er is inmiddels voor 14.735 tweedehands elektrische auto's SEPP-subsidie aangevraagd. Op 3 oktober lag dat aantal nog op 12.985 stuks. In krap vier weken is er dus voor 1.750 gebruikte EV's een subsidieaanvraag gedaan. Er is nog 2,93 miljoen euro (9 procent) beschikbaar, goed voor nog 1.465 gebruikte elektrische auto's. Met de snelheid waarop de boel nu leeg wordt getrokken, is de subsidiepot nog voor het eind van november leeg. Op een tweedehands elektrische auto kun je een tegemoetkoming van €2.000 krijgen.
Nieuwe elektrische auto
Zoals inmiddels bekend staat de gretigheid waarmee van de SEPP-subidiepot voor gebruikte EV's gebruik wordt gemaakt niet in verhouding tot de snelheid waarmee er subsidie awordt aangevraagd voor nieuwe elektrische auto's met een fiscale waarde van maximaal €45.000. Van de dit jaar beschikbaar gestelde 67 miljoen euro is op moment van schrijven namelijk pas 35,96 miljoen euro vergeven. Een kleine 54 procent dus. Zo'n vier weken geleden – op 3 oktober – lag dit percentage nog op 49,3 procent. In een kleine maand tijd is deze aanzienlijk grotere subsidiepot met slechts 4,4 procent leeggeraakt.
Op moment van schrijven is er voor 12.190 nieuwe elektrische auto's met een cataloguswaarde van maximaal €45.000 SEPP-subsidie aangevraagd. Op 3 oktober lag dat aantal nog op 11.203 stuks. De afgelopen vier weken is er dus voor 987 nieuwe EV's subsidiebudget aangevraagd. Er is nog €31,04 miljoen beschikbaar (46 procent), goed voor nog 10.522 aanvragen.
Van de totale subsidiepot van 99,4 miljoen euro is 65,43 miljoen euro (66 procent) vergeven. Er is nog 33,97 miljoen euro beschikbaar (34 procent).
Subsidie voor elektrische auto in 2024
Aanvankelijk zou de subsidie op de aanschaf op een nieuwe elektrische auto in 2024 met €400 worden afgebouwd naar €2.550. Dat gaat toch niet gebeuren. Ook in 2024 kun je €2.950 aanschafsubsidie op een nieuwe elektrische auto aanvragen. Net als dit jaar bedraagt de subsidie die je in 2024 op een gebruikte elektrische auto kunt krijgen €2.000.