'Subsidie stekkerauto's duurder dan gedacht'
€ 2.000 per ton

Subsidies op elektrische auto's zijn een nog duurdere manier om de CO2-uitstoot terug te dringen dan het kabinet tot dusver heeft gemeld. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer in een brief aan de Tweede Kamer, die om een onderzoek had gevraagd.
Wie voor een elektrische leaseauto kiest, krijgt volgens de huidige regeling gedurende vijf jaar gemiddeld € 5.600 korting per jaar op de bijtelling. Voor de ruim 25.000 elektrische leasebakken die vorig jaar werden geleverd, komt dat neer op een totaalbedrag van € 700.000.000. Daar komt nog bij dat de overheid onder meer brandstofaccijns, mrb en bpm misloopt.
Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) rekende eerder voor dat op basis van de bijtellingscijfers, de kosten per vermeden ton CO2-uitstoot zo'n € 1.700 zouden bedragen. Maar volgens de Rekenkamer, die controleert of de overheid verstandig omspringt met belastinggeld, kan dat bedrag zelfs oplopen tot € 2.000.
De Rekenkamer denkt namelijk dat het gemiddelde van € 5.600 per jaar waar Snel mee rekent, weleens aan de lage kant zou kunnen zijn. Voor duurdere elektrische modellen, zoals de Tesla Model S en de Jaguar I-Pace, geldt namelijk een veel groter belastingvoordeel.
De vraag is ook wat voor auto elektrische rijders zouden hebben gekozen als de bijtellingskorting er niet zou zijn geweest. De Rekenkamer gaat daarbij uit van gemiddeld schonere benzine- en dieselwagens dan de staatssecretaris. Daardoor vallen de kosten per vermeden ton CO2-uitstoot hoger uit.
De Rekenkamer stelde eerder al vast dat de inmiddels beëindigde stimulering van zuinige auto's en hybrides waarschijnlijk niet de beste manier was om met belastinggeld de CO2-uitstoot te lijf te gaan. "Het is onwaarschijnlijk dat we over de huidige belastingvoordelen een andere conclusie gaan trekken."
Snel reageert kritisch op de bevindingen van de Rekenkamer en noemt ze "voorbarig". Om de kosten van en effecten van het huidige stimuleringsbeleid helder in beeld te krijgen zijn volgens hem berekeningen nodig die "vele malen complexer" zijn.
Dat het aanjagen van elektrische auto's een prijzige grap blijkt komt niet helemaal als een verrassing, want in maart kwam FTM al met een soortgelijk nieuwtje. Toen bleek dat de financiële aspecten van de interventie niet goed zijn doorgerekend.
Lees ook

Tien punt zeven met Tesla Model 3 - Weblog Bas

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Elektrische Zeekr X nu al in Nederland

Elektrische opvolger Citroën C5 Aircross in 2025 in productie

Volkswagen ID Buzz LWB: 25 centimeter langer en drie zitrijen

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking
Lezersreacties (166) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.