Subaru Solterra: groter bereik én optisch onderscheid met Toyota bZ4X
Flink verbeterd
Je moest voorheen van goeden huize komen om de Subaru Solterra van de bZ4X te kunnen onderscheiden. Tot nu. Maak kennis met de grondig vernieuwde en ook nog eens verbeterde Subaru Solterra!
De Subaru Solterra en Toyota bZ4X zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Feitelijk is het natuurlijk een en dezelfde auto. Slechts de échte Solterra-fan kan de Subaru zonder naar de logo's te kijken van de Toyota bZ4X onderscheiden. De Subaru Solterra van de bZ4X onderscheiden wordt nu een stuk eenvoudiger. De Subaru Solterra is namelijk grondig vernieuwd.
Subaru noemt de Solterra volledig nieuw. Dat is niet het geval, maar we snappen waar die claim vandaan komt. De auto heeft namelijk een compleet nieuw front gekregen. Van de koplampen tot het bumperwerk en van de voorklep tot de voorschermen: werkelijk alles is anders. De wielkastranden zijn voortaan in carrosseriekleur uitgevoerd en hebben dus geen grote zwarte kunststof delen meer, het Subaru-logo is verlicht en aan de achterzijde zien we dat de merknaam de plek inneemt waar voorheen een Subaru-logo zat.
Subaru Solterra: zo kende je hem tot nu.
De Subaru Solterra heeft in de Verenigde Staten, waar hij is gepresenteerd, de North American Charging Standard-laadpoort en dat betekent dat je er daar mee terecht kunt bij de Tesla Superchargers. Dat is niet het enige nieuws op elektrovlak. Zo komt de Subaru Solterra voortaan namelijk 25 procent verder op een volle accu. Het bereik neemt toe naar bijna 460 kilometer. De basisversie krijgt er daarnaast wat pk's bij en brengt voortaan 236 in plaats van 218 pk op de been. Er is zelfs een nieuwe XT geheten variant die het tot 343 pk schopt. Meer nieuws? Is er! De 73 kWh-accu is vervangen door een 75 kWh groot exemplaar en snelladen kan voortaan met 150 kW in plaats van met 100 kW. Dat zijn nog eens veranderingen.
Ook in de Subaru Solterra nemen we wijzigingen waar. Zo is het stuurwiel aan de onderzijde afgeplat en is de complete middenconsole nieuw. Het scherm zit voortaan hoger, evenals de ventilatieroosters eronder. De middentunnel loopt voortaan niet meer vloeiend over in de middenconsole. Zelfs het deel recht voor de koker van de bijrijder is aangepast.
Dat de Solterra is vernieuwd, is geen verrassing. De Toyota bZ4X onderging onlangs vergelijkbare wijzigingen, al lijken de twee vanbuiten nu minder op elkaar.
Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt hebben we nog niet. Let wel: alle genoemde cijfers in dit artikel hebben betrekking op de Amerikaanse versie van de Solterra.