Stuur van de toekomst niet rond? Autostuur werd al vaker opnieuw uitgevonden!
Opmerkelijke sturen door de jaren heen
We zien steeds vaker dat het stuur van een auto niet rond is. Bij de modellen van Audi Sport is het stuur onder afgeplat, Lexus heeft ons in de RZ 450e al laten kennismaken met een Knight Rider-achtig stuur en Tesla heeft voor de nieuwe Model S en X ook al een bijzonder stuur ontworpen. Toch zijn dergelijke stuurtrucs niet van de laatste tijd, in het verleden werd het stuur al vaker opnieuw uitgevonden. Een overzicht van opmerkelijke sturen door de jaren heen.
Ford Wrist-Twist (1965)
Raketgeleerde Bob Rumpf ontwikkelt voor Mercury een systeem met twee simultaan draaiende 5-inch ringen die je met polsbewegingen bedient. Het wordt geen succes.
Austin Allegro (1973)
Het ‘vierkante’ stuur, ergonomisch en avantgardistisch bedoeld, wordt binnen twee jaar vervangen door een rond exemplaar. Lees ook dit artikel. Chrysler had al ‘quartic’ sturen in de jaren 60.
Citroën DS (1955)
De eerste Citroën met een éénspaaksstuur. Het krijgt later navolging in de Eend, Ami, GS, SM en CX. De spaak hoort in de rechtuit-stand op ‘10 over half 8’ te staan.
Pontiac Grand Prix (1988)
Hoe eighties wil je het hebben? Alle bedieningsknoppen voor het audiosysteem in het midden van je stuur. En dan kan je ook nog een digitaal instrumentarium krijgen!
Mercedes-Benz 300 SL (1954)
Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, kan je het stuur van de Gullwing naar beneden klappen. Een slimme vondst, die echter nooit navolging krijgt.
Edsel Citation (1958)
Oude Amerikaanse stuurwielen zijn vaak kunstwerken op zich. Edsel, het mislukte submerk van Ford, clustert de drukknoppen voor de automaat in het hart van het stuur.
Renault 5 Turbo (1980)
Een soortgelijk ‘driehoekdesign’ tref je in de Subaru XT. Het ronde gat sluit mooi aan bij de instrumenten. De Turbo 2 krijgt in 1983 een normaal driespaaksstuur.
Maserati Boomerang (1972)
Het coolste concept-car-stuur aller tijden. Het complete instrumentarium, inclusief de knopjes en de hendels (uit de Citroën SM), zit in het hart van het stuurwiel.
Diverse conceptcars
We houden het op sturen die het tot de productiefase schopten, in conceptcars zag je wel vaker afwijkende stuurtjes, of zelfs centrale joysticks zoals je op de foto hierboven ziet. Dat is de besturing van de Mercedes-Benz F200 Imagination Concept. Mercedes liet ook wel eens een SL-klasse met joystickbesturing zien.