Klassiekergids

CitroŽn DS/ID (1955-1974)

    Print     Mail
Op de Parijse Autosalon van 1955 verbaast Citroën de wereld met de revolutionaire DS19. De door Flaminio Bertoni bijzonder vormgegeven DS (uitgesproken als dé-esse, Frans voor Godin) is de opvolger van de illustere Traction Avant. Hij (of zij?) is werkelijk volgestopt met technische noviteiten, zoals de ultramoderne hydropneumatische vering, schijfremmen vóór, een halfautomatische versnellingsbak, en een kunststof dak. Een rempedaal ontbreekt; daarvoor in de plaats bevindt zich een soort bolletje op de vloer, waarmee geremd kan worden zonder dat er eerst een pedaalslag overwonnen moet worden.
Het hydropneumatische systeem regelt niet alleen de vering, maar tevens de stuur- plus rembekrachtiging en de automatische koppeling. Door de aparte, gladde neus met de kleine spleet voor de koellucht krijgt de DS al gauw de bijnaam “Snoek”. De motor is echter een stuk minder revolutionair dan de rest van de auto: de 1,9-liter viercilinder stamt nog uit de Traction Avant en levert 75 pk. Ook zijn voorwielaandrijving erft de DS van zijn voorganger. Op de eerste dag van de Salon worden meteen al 12.000 orders voor de DS19 genoteerd. In 1956 volgt de eenvoudiger uitgevoerde ID, om het enorme prijsverschil tussen de Traction Avant en de DS te overbruggen.
In datzelfde jaar ziet ook de DS19 Safari (of Break) het levenslicht, een enorm ruime stationwagon. In de daarop volgende jaren worden sterkere motoren en meer uitvoeringen aangeboden, zoals de DS21 en de Pallas-uitvoering. In september 1960 wordt de elegante DS Décapotable (cabriolet) voorgesteld. Modeljaar 1968 brengt een nieuw front voor de ID/DS; voortaan heeft de auto dubbele ronde koplampen (automatisch in hoogte verstelbaar!) achter glas, bovendien krijgt de DS standaard de fameuze met het stuur meedraaiende koplampen (een optie voor de ID). In 1974 lost de CX de ID/DS af, na 1.456.115 gebouwde exemplaren.

Technische gegevens CitroŽn DS/ID

TypeID19DS19DS23 i.e.
Bouwjaren1956-19611955-19611971-1974
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1911 cc1911 cc2347 cc
Brandstofbenzinebenzinebenzine
Aandrijvingvoorvoorvoor
Vermogen70 pk/4500 tpm70 pk/4500 tpm130 pk/5250 tpm
Koppel---
Lengte481 cm481 cm490 cm
Breedte173 cm173 cm180 cm
Hoogte147 cm147 cm147 cm
Wielbasis---
Massa-1215 kg-
Topsnelheid140 km/h140 km/h188 km/h
Acceleratie--10,8 s
Prijs---
Productieaantal---

Foto's en video's bij dit artikel

CitroŽn DS19 CitroŽn DS19 CitroŽn ID
CitroŽn DS koplamp CitroŽn DS hoogteverstelling CitroŽn DS Cabriolet