Stormloop op Franse EV-subsidie voor lagere inkomens
Uitgebreid en stilgezet
De Franse overheid wil er met subsidie voor zorgen dat ook mensen met lage inkomens al elektrisch gaan rijden. Dat blijkt nogal een succes, want er is veel meer subsidie aangevraagd dan er beschikbaar was gesteld. Daarom spekt de overheid de pot nog wat, al komt er ook meteen een einde in zicht.
In Frankrijk kom je dit jaar in aanmerking voor EV-subsidie als je een jaarinkomen van €15.400 of minder hebt. De Fransen die binnen die groep vallen, kunnen door de subsidie voor uiterlijk €150 per maand een elektrische auto leasen. In sommige gevallen ligt het maandelijkse leasebedrag zelfs ruim onder de €100. Een Citroën ë-C3 is bijvoorbeeld al voor €54 per maand te rijden. De addertjes onder het gras: je moet zelf nog de verzekering bekostigen en je sluit een leasecontract voor ten minste drie jaar af. Al met al is het in elk geval aantrekkelijk genoeg voor tienduizenden Fransen, want de begrote 20.000 gesubsidieerde leasecontracten bleken bij lange na niet genoeg.
De Franse overheid trok voor die 20.000 subsidieaanvragen 1,5 miljard euro uit, maar trekt nu opnieuw de portemonnee om tot 50.000 aanvragen te kunnen honoreren. Dat meldt Reuters. Wel is het dan voor de rest van het jaar klaar met subsidieaanvragen en de Franse overheid meldt dat mensen die nu nog achter het net vissen volgend jaar pas weer opnieuw kans maken. Mensen die de auto nodig hebben voor woon-werkverkeer kregen (en krijgen straks) voorrang bij het behandelen van de subsidieaanvragen.
Zoals gezegd is bijvoorbeeld de Citroën ë-C3 onder deze constructie al voor €54 per maand te leasen, de Fiat 500e, Opel Corsa Electric en Peugeot e-208 komen bijvoorbeeld op €89 per maand uit en voor een Peugeot e-2008 ben je €149 per maand kwijt. Ook auto's als de Renault Megane E-tech Electric en de Citroën ë-C4 zijn voor minder dan €150 te leasen voor Fransen met een laag inkomen. Elektrische auto's die bij hun productie verantwoordelijk waren voor veel uitstoot, vanwege bijvoorbeeld productie in China, komen niet aanmerking. Zo valt bijvoorbeeld de Dacia Spring buiten de boot en ook de Tesla Model 3 hoort er niet bij.