Stokoude Porsche 718 verkoopt beter dan elektrische Taycan
Cayenne blijft verkoopknaller
Porsche ontwikkelt voor de 718 Boxster en Cayman elektrische opvolgers, maar de laatste verkoopcijfers zijn bepaald niet bemoedigend voor dat plan. De huidige 718’s, inmiddels stokoud, doen het wereldwijd namelijk beter dan de recent vernieuwde Taycan…
De huidige Porsche 718 Boxster en Porsche 718 Cayman, respectievelijk de open en gesloten variant van dezelfde auto, werden gepresenteerd in 2016. Qua ontwerp leunen ze ook nog eens sterk op de Boxster en Cayman van voor die tijd en in de basis hebben we het dus al over een behoorlijk oud model. Dat is de 718 inmiddels ook wel aan te zien. Het einde van de laatste auto met xenonkoplampen is al meerdere malen aangekondigd en in Europa in feite al realiteit, al treffen we de 718’s nog wel in de configurator aan.
Niets weerhoudt kopers ervan om zich relatief gretig op de middenmotor-Porsches te storten. Verdeeld over beide modellen, waarvan inmiddels ook allerlei extra dure en snelle versies met namen als Spyder en GT4 zijn verschenen, verkocht Porsche er in de eerste negen maanden van dit jaar 18.048 van. Dat is aanzienlijk meer dan de 14.042 Taycans die Porsche in dezelfde periode op naam zette, nota bene na een recente facelift met verbeterde techniek voor dat elektrische model.

Porsche Taycan
Porsche wijt de ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 50 procent gedaalde verkopen van de Taycan echter ook deels aan die modelwissel, plus de teruggelopen vraag in China. Daar zijn inderdaad in totaal 29 procent minder Porsches verkocht. De 718’s deden het wereldwijd juist 10 procent beter dan in 2023, wellicht in een soort eindsprint nu kopers het einde van dit pure model zien naderen.
Er zijn meer Porsches die onder de maat presteerden. Zo gingen er wereldwijd 20 procent minder Macans over de toonbank, maar dat komt volgens Porsche doordat het nieuwe, elektrische model in deze periode zijn marktintroductie beleefde. Hoe die Macan EV het in de praktijk gaat doen, moet dus later nog blijken. Dan is er ook nog de Panamera, nog zo’n model dat in de afgelopen periode stevig werd vernieuwd. Hiervan verkocht Porsche er 21.506, 20 procent minder dan vorig jaar.
Is het dan allemaal neergang bij Porsche? Zeker niet. De immer populaire 911 deed het nog maar eens 2 procent beter dan vorig jaar (39.744 stuks), overigens ook rondom een facelift. De grote Cayenne trekt echter wederom de verkoopkar bij Porsche en is met 77.686 verkochte exemplaren, 21 procent meer dan vorig jaar, met afstand de populairste Porsche wereldwijd.