Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Contradictio in terminis
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Het lijkt een contradictio in terminis - de vierdeurs coupé. Immers, coupés hebben toch altijd twee portieren en een achterklep(je), zoals we vorige week zagen? Niet dus, want vandaag schotelen we je drie (zelfbenoemde) vierdeurs coupés voor. Auto’s die in elk geval nog altijd een stuk stijlvoller zijn dan een SUV Coupé, zo’n Audi A7, BMW 6-serie Gran Turismo of Mercedes-Benz CLS!
Ons trio mag dan volledig uit Duitse occasions bestaan, de eerste erkende vierdeurs coupé was een Brit. De nobele Rover P5 Coupé uit 1962 gaat met die eer ervandoor, al zou het ons niet verbazen wanneer eerder in de historie nog meer modellen op deze term aanspraak zouden maken. Zo hebben de Hudson Hornet en de Tucker Torpedo een eveneens fors aflopende daklijn. Enfin, terug naar onze tijd. Dat doen we met een flink gevulde knip, want voor een beetje fatsoenlijk exemplaar mag je nog zo’n 25 tot 30 mille aftikken.
Audi A7 Sportback 3.0 TFSI Quattro Pro Line S - 2014 - 115.799 kilometer - €27.950
Het alfabet begint met de A, dus doen wij dat ook en wel met deze nogal sinistere Audi A7. Origineel Nederlands en een niet al te hoge kilometerstand zijn bij dit soort occasions aanbevelenswaardig. Prettig daarbij is dat-ie binnen ons budget valt, maar helaas rekent de aanbieder voor een jaar Bovag-garantie (alleen in combinatie met de niet-verplichte afleveringskosten) een forse €1.790 meerprijs - het lijkt Audi zelf wel! De eerste eigenaar heeft ook heel wat opties aangevinkt, zodat hier een ‘volle’ A7 staat. Van een elektrisch verstelbare stuurkolom via separate airco achterin tot een glazen schuif-/kanteldak en van adaptieve luchtvering via een premium soundsystem van Bose tot elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. Je komt werkelijk niets tekort, maar weet ook: als iets defect raakt, dan ben je financieel aan de beurt.
Die meerprijs voor garantie is dus eigenlijk gewoon een must (terwijl dat op zo’n dure occasion best standaard had mogen zijn). Goed, de A7. Ondanks z’n lage daklijn merk je meteen bij het instappen dat het een grote auto is. Voorin zit je uitstekend en lekker, sportief diep. Je kijkt uit op een imposant dashboard dat ondanks z’n vele voorzieningen redelijk snel te doorgronden is. De bouwkwaliteit is uitstekend, maar ook een tikje steriel. Achterin gaat het er logischerwijs minder riant aan toe, de bagageruimte is wel weer groot en goed toegankelijk. De geblazen drieliter-V6 is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat en in combinatie met vierwielaandrijving levert dat onder bijna alle omstandigheden een snelle, stille en vertrouwenwekkende rit op, waarbij de luchtvering voor een zwevend tapijt-gevoel zorgt. Een heerlijke reiswagen, waaraan de zwarte lak en de grote wielen toch wat afbreuk doen. Dit soort auto’s kunnen namelijk al snel fout worden naarmate ze ouder zijn en dat doet het fraaie totaalplaatje dat zo’n gebruikte A7 biedt, geen goed.
Signalement
Merk Audi
Type A7 Sportback 3.0 TFSI Quattro Pro Line S
Bouwjaar juni 2014
Kilometerstand 115.799
Vraagprijs €27.950
Waar te koop? J. van Gestel, Heeze
Technische gegevens
Motor V6, 2.995 cc, turbo
Max. vermogen 228 kW/310 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 440 Nm bij 2.900 tpm
Leeggewicht 1.760 kilo
Bagageruimte 535 l/1.390 l
Max. aanhanger geremd 2.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 12,2
0-100 km/h 5,6 s
Topsnelheid 250 km/h
BMW 630i Gran Turismo - 2018 - 173.313 kilometer - €28.500
Na A komt B, waardoor we als vanzelf bij niet de eerste A7-rivaal waaraan je denkt (BMW 6-serie Gran Coupé) maar het tweede alternatief uit de stal van het merk uitkomen: een BMW 6-serie Gran Turismo, kortweg GT. Ons oog viel op deze BMW 6-Serie Gran Turismo: eveneens van Hollandse origine en ook al zwart en voorzien van grote wielen … De vraagprijs ligt €550 hoger, maar omdat hier een jaar Bovag-garantie ‘slechts’ €695 kost, ben je inclusief garantie alsnog goedkoper uit. Daarvoor krijg je enerzijds een occasion die drieënhalf jaar jonger is, maar die anderzijds wel bijna 60.000 kilometer méér heeft gereden. En … dat alles met een viercilinder, want ondanks de heldhaftige uitdossing - denk ook aan het M-sportpakket - huist onder de motorkap slechts een tweeliter. Het maakt de Beier nauwelijks minder snel (maar wel een stuk zuiniger) dan de Audi, maar je verwacht stiekem die fameuze BMW-zes-in-lijn, mede vanwege het 630i-schildje op de achterklep.
Ook hier heeft de eerste eigenaar zich uitgeleefd op de optielijst. Dat en het feit dat de 630i jonger is dan de A7, maakt hem qua voorzieningen nog luxer en moderner. Wat te denken van een parkeerassistent, stuurverwarming, digitale radio-ontvangst, head-up display … plus zo’n beetje alles wat bij de A7 al is vermeld. Verzacht dat een beetje de pijn van het feit dat het ‘slechts’ een vierpitter is? Weet dan dat het wél een fijne machine is, zeker in combinatie met de sequentiële ZF-automaat. Het maakt de auto stil en dus eveneens aangenaam op lange reizen. Het lijkt wel of BMW met het ontwikkelen van de 6 goed heeft gekeken naar de concurrent uit Ingolstadt: ook hier voorin niets te klagen, achterin komen hoofden eerder in de knel dan benen, terwijl de bagageruimte nog forser is. De uitstraling van het interieur (mooie materialen en een goede bouwkwaliteit, al schatten we de A7 net iets hoger in) is wat meer high tech, mede door de jongere leeftijd van het concept (A7: vanaf 2010, 6 GT: sinds 2017).

Signalement
Merk BMW
Type 630i Gran Turismo
Bouwjaar januari 2018
Kilometerstand 173.313
Vraagprijs €28.500
Waar te koop? Autobedrijf Colijn, Westbroek
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc, turbo
Max. vermogen 190 kW/258 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 400 Nm bij 1.550 tpm
Leeggewicht 1.695 kilo
Bagageruimte 610 l/1.800 l
Max. aanhanger geremd 2.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 15,4
0-100 km/h 6,3 s
Topsnelheid 250 km/h
Mercedes-Benz CLS 400 - 2016 - 100.324 kilometer - €29.900
Kijkend naar de Rover P5 Coupé, kunnen we zeggen dat Mercedes-Benz met de CLS de vierdeurs coupé nieuw leven heeft ingeblazen, want deze carrosserievariant is er al sinds 2004. Dat maakt dat je al voor ver onder de €10.000 zo’n aalgladde jongen voor je deur hebt staan. Of voor hetzelfde bedrag als bovenstaande occasions een dikke, maar oudere 63 AMG. In beide gevallen beginnen de werkelijke kosten pas na aanschaf.
Wij gaan liever op zeker en komen uit bij bijvoorbeeld deze Mercedes-Benz CLS: qua leeftijd tussen de andere twee in, maar behept met de laagste kilometerstand. Hij kent de hoogste vraagprijs, maar een jaar Bovag-garantie is inbegrepen. De eerste Nederlandse eigenaar koos voor een wat saaie lakkleur, maar de combinatie met het lichte interieur is wel weer fraai. Het dashboard is heel wat klassieker (klokken én klokje) vormgegeven dan dat van de 630i en is opgebouwd uit prachtige materialen. De middenconsole loopt helemaal door naar achteren, wat de CLS een strikte vierzitter maakt. Omdat de achterbank gefixeerd is en tevens geen trekhaak mogelijk is, is hij minder veelzijdig dan de andere twee.
Achterin is het wat krap en het uitzicht valt niet mee, voorin zit je als een vorst op de verwarmbare, leren zetels. Leggen we de voorzieningenstaat van deze CLS naast die van de A7 en de 630i, dan lijkt het erop dat de eerste eigenaar net wat minder scheutig is geweest met opties, ook al kom je op het eerste gezicht hier eveneens weinig tekort. Het aanwezige sportpakket ten spijt, is het met name comfort dat de klok slaat. De geblazen V6 van 3,5 liter doet onhoorbaar zijn werk, maar is stiekem bliksemsnel. Het machtige koppel van 480 Nm komt al bij 1200 tpm vrij, zodat de klanken uit Harman/Kardon-installatie zonder ruis je oren bereiken. Een en ander maakt ook deze CLS 400 tot een machtige automobiel.
Signalement
Merk Mercedes-Benz
Type CLS 400
Bouwjaar februari 2016
Kilometerstand 100.324
Vraagprijs €29.900
Waar te koop? Autobedrijf Paul van Bergen, Druten
Technische gegevens
Motor V6, 3.498 cc, turbo
Max. vermogen 245 kW/333 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 480 Nm bij 1.200 tpm
Leeggewicht 1.675 kilo
Bagageruimte 520 l
Max. aanhanger geremd n.v.t.
Gem. verbruik 1 op 13,7
0-100 km/h 5,3 s
Topsnelheid 250 km/h
Welke vierdeurs coupé spreekt jou het meest aan?
Vroeger was het onderscheid helder: sportievelingen gingen voor BMW, comfortzoekers naar Mercedes-Benz en voor een mix van die twee klopte je bij Audi aan. Of dat nog zo is, wagen we te betwijfelen, want deze drie coupés hebben meer overeenkomsten dan je wellicht denkt. Maar welke moet het dan worden? Een Porsche Panamera of een BMW 6-serie Gran Coupe zijn andere opties. We horen het weer graag.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLS 63 AMG 4MATIC / Harman Kardon / Open Dak / Apple Carplay
- 2016
- 116.315 km

Audi A7 Sportback 2.8 FSI quattro Pro Line /Navi /Parkeer sensoren
- 2014
- 189.987 km

Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line plus Zeer nette auto met trekhaak en stoelkoeling en adapt.cruise
- 2011
- 345.579 km