Stephan: ‘Zo leuk en bruut wordt het nooit meer’

Niks tegen elektrificatie, maar toch...

76 reacties

Video

Het hoogtepunt van 2023 lag voor mij in april en mei. Nadat ik hem eerst al had gereden tijdens het AutoBild Test the Best-event in Italië stond de BMW M3 Touring een paar weken later voor me klaar in Nederland. De overweldigende powerstation, een genre waar ik erg van houd, doet je beseffen hoe bijzonder het is dat zulke beestachtige bolides er nog zijn.

Ik maakte met de BMW M3 Touring een vergelijkende test met een Alpina B3 Touring. Ook dat is zoiets wat in de toekomst gaat verdwijnen. De laatste Alpina is dit jaar aangekondigd. De bijzondere BMW-bouwer (nee, geen tuner) heeft een inlaatkelk en een krukas in het logo en gaat door de inlijving bij BMW als apart merk binnen de BMW Group gewoon verdwijnen. De Alpina B5 GT die dit jaar werd gelanceerd, is de laatste der Mohikanen. Elk moment dat je kunt aangrijpen om zo'n hoogstandje van motorenbouw te rijden, moet je als liefhebber pakken. Ik besefte het in september nog maar eens toen ik in de Ferrari Roma Spider langs de zuidkust van Sardinië reed, een van de laatste Ferrari's zonder elektrificatie. Het zijn dit soort auto's die voor mij de slagroom op de taart waren. Ik heb niets tegen elektrificatie, maar ik merk op zulke momenten wel dat EV's me nooit zoveel zullen gaan doen als auto's met verbrandingsmotoren. Ik heb er zelf een en de auto waarnaar ik het meeste uitkijk in het nieuwe jaar is de nieuwe Mini Cooper met elektrische aandrijving. Wat dat betreft heb ik me er al aan overgegeven, maar zo leuk als het was, wordt het nooit meer.

een dag mee met de politie

Een dagje met Team Verkeer Rotterdam in de oude en nieuwe SIV.

Wat wel zo leuk was als ik het me ooit voorstelde was het dagje meerijden met de SIV van de politie. Ruim dertig jaar geleden gaf ik als antwoord dat ik bij de verkeerspolitie wilde wanneer iemand mij vroeg wat ik wilde worden. In een politie-Porsche heer en meester zijn op de snelweg, dat leek me wel wat. De Porsches zijn er al dertig jaar niet meer en ik zou nu genoegen moeten nemen met een Audi A6 Avant. Maar wat een beroep hebben die mannen en vrouwen, echt indrukwekkend.

Signalement

Merk Bmw
Model M3 xDrive Competition Touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 155.251

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 375 kW / 510 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 650 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.794 mm / 1.903 mm / 1.436 mm
Wielbasis 2.857 mm
Massa leeg 1.865 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor275/35R19Prijzen
Banden achter285/30R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,6 s
CO2-uitstoot (WLTP) 229 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.