Stellantis schrapt in rap tempo Hemi-V8: Jeep Wagoneer alleen met zespitter

Bijna het einde van een tijdperk

Jeep Wagoneer

De Amerikaanse tak van het Stellantis-concern schrapt in rap tempo de Hemi-V8 waarmee het bedrijf al decennialang furore maakt. Na de Ram 1500-modellen is het nu de beurt aan de Jeep Wagoneer om de V8 te laten voor wat hij is.

Met ‘de Amerikaanse tak van Stellantis’ doelen we op het voormalige Fiat Chrysler Automobiles, meer specifiek het Chrysler-gedeelte van dat bedrijf. Dat bestaat uit de merken Chrysler, Dodge, Jeep en Ram en gold lange tijd juist als de beschermheer van de V8. Grote concurrent Ford besloot al lang geleden om zescilinders in ‘full-size’ SUV’s en pick-ups te leggen, maar bij Chrysler, Dodge en Ram gingen en gaan de Hellcats, Demons en TRX-en nog als warme broodjes over de toonbank.

Daar komt echter op vrij rigoureuze wijze verandering in. Onlangs vernamen we bijvoorbeeld dat de Ram 1500, de populaire pick-up van Ram, voor modeljaar 2024 in het geheel niet meer leverbaar is met een V8. Alle modellen verruilen die motor voor de Hurricane-zescilinder-in-lijn, hoogstwaarschijnlijk tot en met de bizar krachtige TRX. Nu volgt ook de Jeep Wagoneer.

Wagoneer, Grand Wagoneer en L

De Jeep Wagoneer werd in 2021 gepresenteerd als Jeeps lang ontbrekende antwoord op echt grote SUV’s als de Ford Expedition en Chevrolet Tahoe, terwijl de luxere Jeep Grand Wagoneer luxe-alternatieven Lincoln Navigator en Cadillac Escalade op de korrel heeft. Een Grand Wagoneer is dus verwarrend genoeg niet groter, maar wel luxer en vaak ook krachtiger dan een reguliere Jeep Wagoneer. Evengoed is de Wagoneer er wel in een nog langere uitvoering, aangeduid met ‘L’. De Jeep Wagoneer L is daarmee een concurrent van onder meer de Chevrolet Suburban (het lange broertje van de Tahoe) en de Ford Expedition Max, de Grand Wagoneer L neemt het op tegen de Cadillac Escalade ESV en de Lincoln Navigator L.

Zes-in-lijn standaard

De Jeep Wagoneer-modellen kregen tot nu toe standaard een 5,7-liter of 6,4-liter Hemi-V8 mee, het werkpaard van het Amerikaanse deel van Stellantis. Optioneel was er dan de nieuwe Hurricane-zespitter, maar voor modeljaar 2024 verandert dat. Vanaf nu is elke Wagoneer en Grand Wagoneer standaard voorzien van zo’n twin-turbo zescilinder, die volgens Jeep tot 15 procent efficiënter is dan de V8 die hij vervangt. De Hurricane levert in de Wagoneer minimaal 420 Amerikaanse pk’s (426 volgens onze meetmethode). De Grand Wagoneer heeft standaard een krachtiger versie aan boord, met maar liefst 510 ‘hp’.

V8 bijna weg

Nu de Hemi in zowel de Ram 1500 als de Wagoneer is geschrapt, blijft het blok nog maar in een handjevol modellen leverbaar. De Chrysler 300, Dodge Challenger, Dodge Charger en Dodge Durango zijn stuk voor stuk stokoud en zullen dus binnen afzienbare tijd verdwijnen, terwijl Jeep het wat gekke niche-model Wrangler 392 – ook met Hemi, dus – ongetwijfeld evenmin het eeuwige leven gunt. Dan blijven de ‘heavy duty’ trucks van Ram over. Die 2500- en 3500-trucks zouden weleens een V8 kunnen houden, maar dan hebben we het over voertuigen die we volgens Nederlandse normen (en wetgeving) eigenlijk als vrachtwagens moeten beschouwen.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.