Spyker start productie weer op in Nederland

Spyker logo

Nu de soap rond Saab tot een dramatisch einde is gekomen, probeert Spyker weer op te krabbelen. De eerste stap: het hervatten van de productie in Nederland.

Saab is omgevallen en dus richten Victor Muller en de zijnen hun energie maar weer op het maken van Spykers in Zeewolde. Dit ondanks dat er lange tijd sprake was van een verhuizing naar het Britse Coventry Prototype Panels (CPP). Mede door het faillissement van Saab is die overeenkomst niet door gegaan en ook gesprekken met andere potentiële overnemers werden beëindigd.

Het faillissement van Saab heeft er echter wel voor gezorgd dat Swedish Automobile, de onderneming waar Spyker onder valt, nogal wat schulden heeft. Om deze af te schudden, worden de leningen omgezet in nieuw uit te geven aandelen: momenteel zijn dat er ongeveer 75 miljoen, tegen een waarde van 0,50 euro per stuk, binnenkort worden dat er 500 miljoen. Daarnaast is de herfinanciering voor de productie van de Spyker C8 Aileron (foto 3) nu ook geregeld. Om het cirkeltje rond te maken, is men van plan om Swedish Automobile weer om te dopen tot Spyker N.V. Er wordt zelfs gesproken over het oppakken van de productie van de de D8 Peking-to-Paris, de lang geleden getoonde SUV-concept.

Trouwe klanten

In Zeewolde zien ze de toekomst uiteraard met veel optimisme tegemoet. "Er zijn hier veel enthousiaste gezichten, vooral Victor heeft er echt zin in", aldus een woordvoerder van Spyker. Over de daadwerkelijke productieplannen kan hij nog weinig met zekerheid zeggen: "Het is nu nog lastig om te zeggen omdat we ons in de opstartfase bevinden, maar we verwachten tussen de vijftig en de honderd auto's per jaar te gaan bouwen. Ons doel is om nu zo snel mogelijk de productie van de Aileron op te starten. Ondanks de roerige tijden die we achter ons hebben, zijn er opmerkelijk weinig auto's afbesteld. Er zitten dus nog aardig wat mensen op hun Spyker te wachten."

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.