Spyker-enthousiasteling Jasper en zijn team houden alle Spykers wereldwijd rijdend

Spyker in leven

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

‘Nulla tenaci invia est via’ staat er in het prachtige logo van het Nederlandse Spyker. Het betekent ‘voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar’, maar het merk Spyker heeft het zelf helaas niet gered. Hoewel: dankzij één volhoudende liefhebber is Spyker aanzienlijk minder dood dan je zou denken.

“Ik noem mezelf bewust geen Spyker-specialist, want zo’n naam moet je verdienen. Dat moeten anderen dus maar doen.” Jasper den Dopper, ofwel ‘SpykerEnthusiast’, houdt het graag bescheiden. Het duurt niet lang voor we doorhebben dat wat er bij SpykerEnthousiast gebeurt inderdaad niet het werk is van een doorsnee specialist. Het gaat veel, veel verder, gedreven door de passie van een man die alles wat hij aanraakt, al is het enigszins tegen wil en dank, tot een succes lijkt te maken.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Uniek 'hobbybedrijf', waar vijf mensen fulltime bestaande vloot Spykers rijdend houden

We zijn te gast in het hoofdkwartier van het unieke ‘hobbybedrijf’ van Den Dopper, die het Spyker-gebeuren nota bene als een soort bijbaantje lijkt te zien. Desondanks zijn er hier vijf mensen fulltime aan het werk om de bestaande vloot Spykers rijdend te houden, en méér. Veel meer. “Hoe dan?” hoor ik mezelf al na enkele minuten in opperste verbazing zeggen. We kijken naar een ogenschijnlijk prachtige Spyker C8 Spyder die volgens Den Dopper in eigen beheer helemaal nieuw is gebouwd. Dat verhaal begon een paar jaar geleden. “Ik wist dat er ergens nog een chassis van een compleet uitgebrande auto moest zijn en vond hem in Engeland, helemaal overwoekerd en verwrongen. Uiteindelijk kon ik het kopen en toen hebben we hier alles nieuw gebouwd, volledig volgens de originele fabrieksspecificaties.”

Juist om die specificaties was het Den Dopper te doen, want dit is volgens de enthousiasteling zelf de meest unieke C8 die ooit uit de Spyker-fabriek kwam rollen. Andere C8’s hebben bijvoorbeeld twee uitlaten, deze kreeg er op verzoek van de eerste eigenaar vier. De wit-blauwe carrosserie wordt aangekleed met blauwe wielen en het interieur is al helemaal bijzonder, omdat dit de enige C8 is die zónder de optionele, in diamantvorm gestikte bekleding werd afgeleverd. In Veghel werd het allemaal in ere hersteld, op een manier die niet van origineel te onderscheiden is. Of toch een beetje: Jasper voorzag de auto van wat zeldzame extra opties die alleen hij nog maakt en zette zijn eigen naam op het plaatje ter ere van de eigenaar. Niet meer dan terecht uiteraard, na zo'n complete wederopbouw.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Totale oplage 200 Spykers

Sowieso lijkt Den Dopper alleen geïnteresseerd in de echte pareltjes uit de Spyker-historie. Met een totale oplage van 200 stuks is elke auto het redden waard, maar SpykerEnthusiast zoekt evengoed naar de krenten in de pap. Of zoals hij het zegt: “Een standaard zwarte met een cognac-kleurig interieur vind ik geen one-off, niet bijzonder genoeg.” Dat de waarde van Spykers al heel lang over zijn dieptepunt heen is, is niet alleen goed nieuws voor de persoonlijke situatie van Den Dopper. “Zo’n tien jaar geleden betaalde je 80.000 euro voor een Spyker, nu 400.000 euro. Dat is goed nieuws, want de waarde van de auto's moet in verhouding staan tot de hoge prijs van de onderdelen om ze ‘servicable’ te maken.” Logisch: als er al dan niet met de hand een uniek onderdeel moet worden gemaakt, moet dat ook financieel te verantwoorden zijn.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Jasper verzamelde eerst Porsches en Ferrari's

De nagenoeg geheel zelfgebouwde auto bewijst dat SpykerEnthusiast eigenlijk alle Spyker-onderdelen kan maken, maar dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. Den Dopper studeerde chemie, verdient zijn geld met het bedenken van slimme technologische oplossingen voor (vooral) de transportsector en heeft als gevolg daarvan een aantal patenten op zijn naam. Zijn enorme autoliefhebberij uitte zich eerst in het verzamelen van onder meer Porsches en Ferrari’s, maar na het zien van een Spyker in 2014 gingen die allemaal de deur uit.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Die eerste Spyker kreeg gezelschap van een tweede exemplaar, de tweede van een derde en toen er voor het eerst iets aan verspijkerd moest worden, kwam Den Dopper er al snel achter dat er bij Spyker niet zoiets is als aftersales. “Auto’s bouwen konden ze goed, maar auto’s onderhouden niet”, stelt de Spyker-goeroe, die de onderdelen toen maar zelf ging maken. Dat begon met het beroemde propellerstuur. Dat is eindeloos veel mooier dan het lompe kunststof exemplaar dat Spyker later gebruikte om aan de wetgeving te voldoen, maar ook erg zeldzaam. Den Dopper maakte er een voor zichzelf, ontdekte dat er meer vraag was en produceerde toen meteen maar zestig exemplaren. Exact op de wijze die Spyker ook toepaste, welteverstaan, zodat het gegoten aluminium het reliëf heeft van het origineel en het leer precies even natuurlijk oogt.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Na het stuur volgden meer en meer onderdelen, vaak geproduceerd in samenwerking met de toeleveranciers van het verdwenen Spyker Cars zelf. Die connecties zijn goud waard voor Den Dopper, net als de contacten van binnen Spyker die hem in staat stellen om ongebruikte chassisnummers te benutten en unieke auto’s te bemachtigen. Onderdelen worden gemaakt op basis van Den Doppers eigen behoeften én de vragen van Spyker-eigenaren van over de hele wereld. Dat zijn er natuurlijk niet zoveel, maar met grofweg tweehonderd gebouwde exemplaren, veeleisende en vermogende eigenaren en een al tien jaar failliete fabrikant is er altijd genoeg te doen.

Zijn expertise betekent ook dat Den Dopper vaak wordt uitgenodigd om ter plaatse aan Spykers te knutselen, van de koninklijke stallen van Marokko tot Florida en van de Canarische Eilanden tot het Midden-Oosten. “Als het leuke reisjes zijn, ga ik natuurlijk zelf”, stelt Den Dopper met een knipoog naar zijn medewerkers. Hij gaat altijd met een koffer vol onderdelen heen en komt met unieke verhalen terug.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Vooral C8

Dat reizen doet Den Dopper met plezier, maar niet voor iedereen. “Geld interesseert me echt helemaal niks en als ik koppijn krijg van een Spyker-eigenaar neem ik er snel afscheid van”, zegt hij. Dat is een mooie luxepositie, gevoed door het feit dat het knutselen aan Spykers in de eerste plaats een hobby is voor Den Dopper. Veruit de meeste auto’s die hier staan, zijn dan ook van Den Dopper zelf, een klein deel is van klanten. De eigen auto’s pik je er zo uit, want Den Dopper koopt alleen een Spyker als er een uniek verhaal aan kleeft. Zeldzame opties, afwijkende kleuren, extreem lage chassisnummers; zelfs binnen een selectie van 200 auto’s is het ene exemplaar begerenswaardiger dan het andere.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

De Spyker B6 Venator is in de ogen van Den Dopper geen Spyker-waardige auto.

Behalve aan bestaande auto’s werkt SpykerEnthusiast ook aan projecten waar Spyker zelf nooit meer aan toe is gekomen. Zo wordt ergens op een andere locatie de D12 Peking-to-Paris-showauto rijklaar gemaakt, een super-SUV waarmee Spyker zijn tijd vooruit was. Ook werkt het bedrijf aan de B6 Venator, hoewel Den Dopper dat ‘basismodel’ eigenlijk geen Spyker-waardige auto vindt. In de privécollectie valt er één ding op: het gaat in alle gevallen om C8’s, het eerste en met afstand populairste model van het moderne Spyker. De latere Aileron ontbreekt, maar dat kan Den Dopper eenvoudig verklaren: “Ik vind de Aileron de Maserati onder de Spykers: hij ziet er mooi uit, hij klinkt vet, maar hij rijdt voor geen meter.” Een beetje gechargeerd wellicht, maar met zijn uit een Audi A8 geleende automaat en zwaarlijvige koets is een Aileron ongetwijfeld minder sportief dan een C8. Het ‘racy’ karakter van de C8, gecombineerd met een tijdloos fraaie koets, de opengewerkte handbak en een interieur vol kunstzinnige details, bezorgt zo’n C8 nog altijd een unieke combinatie van eigenschappen. Alleen al daarom verdient dit unieke Nederlandse product alle aandacht, die het nu gelukkig ook krijgt.

Spyker Enthousiast, bedrijf dat Spykers rijden houdt

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.