Spyker eist drie miljard dollar van General Motors
Leven in de Saab-brouwerij: namens Saab heeft Spyker een claim van drie miljard dollar neergelegd bij General Motors voor de vermeende tegenwerking van GM om Saab aan een Chinese partij te verkopen.
In een poging Saab Automobile te redden, ging Spyker – destijds de eigenaar van Saab – vorig jaar in zee met de Chinese investeerder Youngman. Het vooruitzicht dat Saabs (met onderhuids GM-techniek) in handen zouden vallen van de Chinezen, deed General Motors, eigenaar van de intellectuele eigendommen, besluiten om de deal te dwarsbomen.
Namens Saab stapt Spyker nu naar de Amerikaanse rechtbank om compensatie te eisen voor de acties van General Motors. "De acties van GM waren er direct en uitsluitend op gericht om Saab richting faillissement te sturen. Ze hebben zich bemoeid met de onderhandelingen tussen Saab, Spyker en Youngman die de intentie hadden om Saab te herstructureren en er een gezond bedrijf van te maken", zo stelt Spyker. De fabrikant uit Zeewolde stelt GM verantwoordelijk voor het faillissement van Saab en zet in op een bedrag van drie miljard dollar ter genoegdoening.
Spyker-baas Victor Muller: "Sinds we afgelopen december werden gedwongen Saab failliet te verklaren, hebben we keihard gewerkt aan de voorbereiding van deze rechtszaak, waarbij we compensatie willen voor Saab en Spyker voor de enorme schade die we hebben opgelopen vanwege de onrechtmatige acties van GM."
In juni werden de restanten van Saab verkocht aan de Zweeds-Chinese investeerder National Electric Vehicle Sweden (NEVS).
*Update*
Kort na de bekendmaking van de claim verklaarde Victor Muller in een conference call dat Saab volgens berekeningen van Spyker drie miljard waard was geweest als de deal met Youngman was doorgegaan, vandaar de hoogte van de geëiste schadevergoeding.
Volgens Muller weigerde GM mee te werken aan iedere vorm van samenwerking met de Chinezen. "Zelfs als daarbij uitsluitend de niet door GM ontwikkelde 'Phoenix'-techniek zou worden gebruikt, of als het bij een joint venture zou blijven zonder dat Youngman een aandeel zou krijgen in Saab, konden we goedkeuring vergeten", aldus de voormalige Saab-topman. "Dat heeft Youngman afgeschrikt, want zonder GM als toeleverancier waren er geen motoren of onderstellen en was er ook geen 9-4x."
Verder verklaarde hij in de telefonische vergadering dat niet alleen Spyker, maar ook Youngman zelf belang heeft bij een schadevergoeding, want het bedrijf investeerde 55 miljoen in de aanloop naar de samenwerking.