Spot Lighting met infraroodcamera en ledlampen
Ford schijnt licht op mensen en dieren
Fords Camera-Based Advanced Front Lighting System kan de lichtbundel verbreden bij (onoverzichtelijke) kruisingen en rotondes, zonder daarbij tegemoetkomend verkeer te hinderen. Het is een doorontwikkeling van de bestaande systemen Adaptive Front Lighting en Traffic Sign Recognition (verkeersbordherkenning d.m.v. een camera).
Het nieuwe systeem kan, met informatie van het navigatiesysteem, ook bepaalde bochten op de route extra verlichten. In gebieden waar GPS niet werkt, neemt de camera in de binnenspiegel de taken waar. Op basis van wat die camera ziet, 'voorspelt' de software hoe de bocht loopt en past die daar de lichtbundels op aan.
Helemaal nieuw is Spot Lighting, een systeem waarbij een infraroodcamera in de grille wordt gebruikt om in het donker voetgangers, fietsers en dieren te spotten en met ledlampen naast de mistlampen (tot navelhoogte, dus niet verblindend) uit te lichten. De bestuurder wordt via het beeldscherm in de auto geattendeerd op potentieel gevaar. Het systeem, dat momenteel nog in de testfase zit, kan tot 120 meter vooruitkijken.
Ford zal de nieuwe technologieën introduceren op de duurdere modellen (Mondeo, Galaxy en S-Max, die nu al leverbaar zijn met dynamische led-koplampen), waarna het langzaam zal doorsijpelen naar de compactere modellen, zoals de Focus.
Fabrikanten zoals Audi en Mercedes-Benz hebben ook systemen die met infraroodcamera's mensen of dieren langs de weg herkennen, maar in tegenstelling tot Spot Lighting van Ford, worden deze niet extra verlicht.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen