Splinternieuwe Audi Q3 praktisch zonder plakkers!
Speelser maar bekend recept
De huidige generatie Audi Q3 loopt op zijn laatste benen. Zustermodel Volkswagen Tiguan is vorig jaar aan een volledig nieuwe generatie geholpen, maar lang blijft de Q3 niet achterlopen. Op deze kakelverse serie spionagefoto's is de geheel nieuwe Audi Q3 beter dan ooit te zien.
De Volkswagen Tiguan en Audi Q3 zijn sinds de introductie van de eerste Q3 in 2011 aan elkaar gerelateerd. De huidige, tweede generatie van de Audi Q3 werd in 2018 gepresenteerd en draait dus alweer een dikke zes jaar mee. Technisch zustermodel Volkswagen Tiguan werd vorig jaar aan een nieuwe generatie geholpen en onlangs kreeg Cupra in de vorm van de Terramar een aan die Tiguan gelieerde SUV in huis. Intussen wordt de Audi Q3 niet vergeten. We hebben je in gecamoufleerd testkostuum gestoken exemplaren van de nieuwe Audi Q3 al meerdere keren digitaal mogen serveren. Maar niet eerder zagen we de auto zo goed als nu.
Het uiterlijk van de nieuwe Audi Q3 is geen verrassing meer. Wat design betreft borduurt de nieuwe Q3 voort op de vormgeving van zijn voorganger, aangevuld met designelementen die je onder meer van de Q6 e-tron kent. Kijk maar eens naar de vormgeving van de C-stijl en naar de wijze waarop het front is samengesteld. Opmerkelijk is de vorm van de achterlichten, want die lijkt wel helemaal eigen.
De nieuwe Q3 verschijnt niet als EV op de markt, dat staat inmiddels vast. Wél komen er opnieuw plug-in hybride aandrijflijnen. Die komen op enkel elektrokracht vast aanmerkelijk verder dan de huidige stekker-Q3's. Zo is de 204 pk sterke plug-in hybride Tiguan 1.5 eHybrid goed voor een elektrische actieradius van wel 128 kilometer. De huidige Q3's-met-stekker houden het bij zo'n 50 kilometer voor gezien. Uiteraard kun je ook weer rekenen op exemplaren met mild-hybride benzinemotoren. Zeer waarschijnlijk is de nieuwe Q3 de laatste generatie die nog verbrandingsmotoren heeft.
Aangezien Audi praktisch alles Sportbackt dat er te Sportbacken valt, verwachten we straks weer een dergelijke carrosserievariant met een sterker aflopende daklijn. En een sportieve RS Q3 met 2.5 vijfcilinder? Het is aannemelijk dat zo'n model ook gewoon weer komt, al speelt die uiteraard een rol in de marge.