Spannend: AC Schnitzer Tension Concept

AC Schnitzer Tension
AC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer TensionAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 SportAC Schnitzer ACS 5 Sport
AC Schnitzer staat op de IAA met de Tension Concept Car, op basis van de BMW M6. Die heeft van huis uit 507 pk, maar bij Schnitzer weten ze ook met zo'n  hoog vermogen nog wel raad: dat is opgeschroefd tot 552 pk.
AC Schnitzer staat op de IAA met de Tension Concept Car, op basis van de BMW M6. Die heeft van huis uit 507 pk, maar bij Schnitzer weten ze ook met zo'n  hoog vermogen nog wel raad: dat is opgeschroefd tot 552 pk.

AC Schnitzer is vanouds het bedrijf dat zich toelegt op het tunen van BMWs. Ook nu heeft de Duitse firma er geen gras over laten groeien en heeft deze zomer meteen de M6 onder handen genomen. Die laatste vormt de basis voor de Tension Concept Car, die Schnitzer nu in Frankfurt laat zien. Schnitzer perst uit de BMW V10, die van origine 507 pk levert, nog aardig wat extra vermogen en komt op 552 pk. Het maximum koppel is gestegen van 520 Nm bij 6100 tpm tot 540 Nm bij 6200 tpm. Machtig genoeg dus om de bestuurder in zijn stoel te drukken tijdens de sprint van 0-100 km/h, die volgens Schnitzer slechts 4,5 seconden in beslag neemt.  Uiteraard is ook de snelheidsbegrenzer uitgeschakeld en komt de Tension op een respectabele maximum snelheid van 325 km/h.
Het extra vermogen wordt verkregen door aanpassingen in het motormanagementsysteem, een speciaal waaiervormig uitlaatspruitstuk, een speciale katalysator en een sportdempers.
Het geweld wordt gestopt door een AC Schnitzer remsysteem met grote, dikke remschijven en remklauwen met acht zuigers. De remklauwen achter voorzien van vier zuigers en de remschijven zijn standaard. De auto is verder uitgerust met een sportonderstel, waarmee hij 30 mm lager ligt. Ook veerbenen, stabilisatorstangen vóór en achter en nieuwe, gesmede wielen behoren tot het pakket. Om die 20-inch wielen gaat rubber in de maat 285/35 vóór en 325/25 achter.
Schnitzer benadrukt het heftige uiterlijk door de Tension ook nog extra door hem in twee kleuren te spuiten: 'magic' oranje en antraciet grijs. Om de aërodynamica te verbeteren, heeft de motorkap een nieuwe vorm gekregen is hij voorzien van een flinke bult en luchtuitlaten. Opvallend is ook de voorpartij met de grote luchtinlaten en het de diepvallende spoiler, waardoor de neerwaartse druk op de vooras bij hoge snelheden wordt verbeterd. De grote luchtuitlaten in de voorschermen moeten ervoor zorgen dat de V10 extra goed gekoeld wordt. De koelopeningen voor de achterremmen zijn opgenomen in de zijskirts, terwijl in het bumperschort achter niet alleen de uitlaten fraai uitkomen, maar er ook nog een speciale bodemplaat met luchtverdeler is opgenomen.
De bestuurder van de Tension heeft de mogelijkheid om zelf de luchtweerstand van de auto te wijzigen. Daartoe heeft hij de beschikking over twee diffusers van koolstofvezel, die onderling snel verwisseld kunnen worden. Eén voor normaal weggebruik en de andere voor op het circuit. Voor het exemplaar dat niet gebruikt wordt, is een speciale ophangbeugel in de bagageruimte gemaakt.
Ook binnenin is de hand van Schnitzer te zien aan de koolstofvezel details, de oranje middenconsole met armsteun en de speciale sportstoelen.
De Tension concept car kost zo'n 266.000 euro. Plannen voor productie zijn er niet, wél wil Schnitzer een aantal elementen van de Tension opnemen in het M6-programma dat op dit moment wordt ontwikkeld.

Ook Schnitzerversie van de BMW M5
Schnitzer heeft ondertussen ook de M5 onder handen genomen. De ACS5 is voorzien van een speciaal uitlaatsysteem en dubbele, roestvrijstalen einddempers. Verder is de M5 in Schnitzertrim voorzien van andere veren en is hij 25 mm verlaagd. Er zijn verschillende 19- en 20-inchwielen en zelfs 21-wielen beschikbaar. Ook hier is de aërodynamica aangepast met een luchtsplitter, dakspoiler en een diffuser achter.
De Tension concept car kost zo'n 266.000 euro. Plannen voor productie zijn er niet, wél wil Schnitzer een aantal elementen van de Tension opnemen in het M6-programma dat op dit moment wordt ontwikkeld.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.