'Solid state-accu's maken elektrische auto stuk schoner'
Winst voor EV's en klimaat
Solid state-accu's worden naar verwachting in de tweede helft van dit decennium gemeengoed bij elektrische auto's. Wetenschappers verwachten veel van deze vastestofaccu's, zowel voor EV's als voor milieu en klimaat.
Elektrische auto's stoten zelf geen CO2 of andere gassen uit die bijdragen aan klimaatverandering of slecht zijn voor het milieu. Bij de productie vindt echter wel uitstoot plaats en ook het opwekken van de stroom die ze verbruiken veroorzaakt uitstoot. Indirect maakt het dus veel uit hoe efficiënt de accu's zijn en hoe 'schoon' ze worden geproduceerd. Als elektrische auto's worden uitgerust met zogeheten solid state-accu's, dan kan hun impact op het milieu fors kleiner worden dan die van de huidige lithium-ion-accu's. Tot die conclusie komen onderzoekers in een analyse voor milieuorganisatie Transport & Environment.
Tot 39 procent minder uitstoot
Volgens de opstellers van het rapport kan de hoeveelheid broeikasgassen die vrijkomt door de productie en het gebruik van de auto's met die volgende generatie accu's met bijna een kwart omlaag. Als de benodigde grondstoffen op de meest duurzame manier worden gewonnen, kan die uitstoot zelfs met 39 procent worden verminderd.
Solid state-accu's zijn volop in ontwikkeling. Ze bevatten anders dan de huidige batterijen geen vloeibare elektrolyten. Een belangrijk verschil is verder dat ze een hogere energiedichtheid bezitten. Er is bovendien minder materiaal nodig om ze te maken. Alles bij elkaar opgeteld kan een vastestofaccu van hetzelfde gewicht een auto verder brengen dan een lithium-ion-accu's. De uitstoot per kWh is daardoor lager, aldus de onderzoekers van het gespecialiseerde bureau Minviro. Ze verwachten dat de nieuwe soort accu in de tweede helft van dit decennium zal doorbreken.
Manier van delven essentieel
Hoeveel lager de uitstoot precies uitvalt, hangt nauw samen met de manier waarop de grondstoffen zijn gedolven. Als lithium wordt gewonnen uit het mineraal spodumeen, of uit sediment, dan is dat bijvoorbeeld aanmerkelijk vervuilender dan wanneer het uit pekel wordt gehaald, of uit water dat diep uit de aarde wordt opgepompt. Momenteel wordt lithium nog vooral op vervuilende wijze gedolven. Transport & Environment noemt het 'cruciaal' om ervoor te zorgen dat dit duurzaam gebeurt.