Snelle saloon van Jaguar: S-type R
De geruchten spookten al een tijdje rond, maar nu is 'ie er dan: de Jaguar S-TYPE R. Zoals bij Jaguar gebruikelijk wordt ook deze R aangedreven door een V8 met compressor. De S-TYPE R heeft een vernieuwde V8 met nu 4,2-liter inhoud; in de standaarduitvoering goed voor 300 pk, maar de geblazen variant hoest maar liefst 400 pk op! Zoeft de kat in 5,5 tel mee naar de 100 km/h en blaast ongegeneerd vlot door naar een begrensde top van 250 km/h. Jaguar levert de top-S alleen maar met de nieuwste automaat van ZF met als bijzonderheid zes trappen. Uiteraard is het onderstel van de S-TYPE nog eens goed onder handen genomen met riante Brembo-stoppers, een sportonderstel en een nog geavanceerdere versie van het CATS-systeem voor een optimaal rijgedrag. Het moge duidelijk zijn dat het uiterlijk van deze rappe R wat dikker oogt dan bij het standaardmodel.
Tegelijk met de lancering van deze onstuimige S-TYPE kondigt Jaguar verbeteringen aan voor de hele serie. Om te beginnen zit het Jaguar-logo nu niet meer los van de grille, maar maakt daar deel van uit. Het motorgamma wordt nog verder uitgebreid met de 2,5-liter V6 uit de X-TYPE, goed voor 201 pk. Wie kiest voor de automaat, krijgt ook bij de 2.5 die nieuwe zestrapper van ZF. Het onderstel van de S-TYPE is ook voor de gewone modellen nog eens verfijnd.
Tegelijk voorziet Jaguar zijn mid-size saloon van een compleet nieuw interieur. De prominente middenconsole heeft het veld moeten ruimen voor een strakker, minder Amerikaans ogend exemplaar met tegen meerprijs een geavenceerd touch-screen erin. Met dit meer klasse uitstralende interieur is de S-TYPE weer helemaal bij de tijd. (Mario Prinsen)