Snelheidsverlaging weinig effectief: 'Amper 130-rijders'

Stikstofdebat

130 km/u km/h | Foto: ANP

De stikstofuitstoot in Nederland moet omlaag om de bouwsector meer lucht te geven en daarom moeten automobilisten het mogelijk rustiger aan gaan doen. Een landelijke verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 km/h ligt op tafel. Volgens Flitsmeister zal dat echter weinig effect hebben.

De Nederlandse autogebruiker moet mogelijk offers gaan brengen om de stikstofuitstoot te verlagen. Rond enkele natuurgebieden gaat de maximumsnelheid al terug naar 100 km/h. Een landelijke verlaging naar die snelheid zou volgens de betrokken onderzoekscommissie helemaal een goede ontwikkeling zijn. Daar kan men zich bij Flitsmeister niet in vinden. Volgens de mensen achter de populaire applicatie wordt er überhaupt al amper 130 km/h gereden. Een verlaging van de maximumsnelheid zou dus minder effect hebben dan men mogelijk denkt.

In gesprek met BNR Nieuwsradio illustreert Jorn de Vries van Flitsmeister dat een maximumsnelheid niet automatisch betekent dat men ook echt die snelheid rijdt. Uit hun onderzoek, waarbij over een periode van vier weken in totaal 650 miljoen kilometer van de Flitsmeister-gebruikers werd geanalyseerd, blijkt volgens De Vries dat bij slechts zes procent van de kilometers een snelheid van 130 km/h werd bereikt. Waarschijnlijk zorgt het feit dat er op de drukste momenten vaak geen ruimte is om 130 te rijden voor het lage percentage. Een beoogde stikstofafname bij het terugschroeven van de snelheid naar 100 km/h is op basis van de berekening van Flitsmeister slechts 0,34 procent.

Lezersreacties (150)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.