Slimme veiligheidsgordel Volvo weet hoe groot en zwaar je bent
Primeur voor Volvo EX60 in 2026
Waarschijnlijk klik je hem bij elke rit gedachteloos vast: de veiligheidsgordel. Maar heb je er weleens over nagedacht dat hij voor iedereen hetzelfde is? Dik, dun, groot, klein, smal of breed. Volvo vond dat niet optimaal en komt volgend jaar in de nieuwe EX60 met een – hou je vast – multi-adaptieve veiligheidsgordel.
Dat is een mooie naam voor iets waar je met het blote oog niets van ziet. Straks zitten er voor in de Volvo EX60 nog steeds gewoon twee driepuntsgordels, net als in elke andere auto. Aan het gebruik verandert ook niets. Zelfs op het moment voordat je een botsing krijgt, reageert de veiligheidsgordel hetzelfde als alle andere: de voorspanners komen in actie en trekken je de stoel in. Op het moment van impact ontspannen ze iets, zodat je kunt meebewegen in de crash. Maar de kracht waarmee dat alles gebeurt, is straks voor iedereen anders.
Nu trekken gordelspanners iedereen even strak aan, waardoor bij kleinere mensen de gordel wellicht te hard op de ribben duwt. Door die ontspanning tijdens de botsing komen zware en grote mensen wellicht te ver uit hun stoel op het moment van impact. De multi-adaptieve veiligheidsgordel past de krachten van de voorspanning aan, met als hoger doel uiteraard zo veel mogelijk verwondingen te vermijden.
Alleen voorin
Het systeem is ontwikkeld samen met toeleverancier ZF en de nieuwe EX60 zal volgend jaar de primeur hebben. Je mag ook verwachten dat het later verkrijgbaar zal zijn op andere modellen. Het wordt in de EX60 alleen geplaatst bij de twee voorstoelen. Passagiers op de achterbank moeten het doen met de conventionele voorspanners. Volgens Fredrik Heurlin, specialist op dit gebied bij Volvo, is er nog geen ruimte in de EX60 om het ook achterin te plaatsen. De cassette waarin de gordel oprolt, is namelijk wat groter.
Hoe weet de auto nu wie er op de stoel zit en hoe lang, breed, dik of dun die is? Daar doet Volvo nog wat geheimzinnig over, omdat er nog niet te veel mag worden verraden over die nieuwe EX60. En dus mag Heurlin wel zeggen dat er in de stoel sensoren zitten, maar hij mag niet bevestigen of die het gewicht meten van de persoon die erop zit of dat er op een andere manier wordt waargenomen wat voor postuur iemand heeft.
Ook buiten de auto
Er wordt in de berekening trouwens ook gekeken naar wat er buiten de auto gebeurt. Het multi-adaptieve systeem reageert namelijk afhankelijk van de richting van de botsing. Het maakt dus verschil of de auto aan de voor-, achter- of zijkant wordt geraakt. De camera’s in de auto verzamelen dus ook informatie die aan het gordelsysteem wordt doorgegeven.
Een en ander is dus in belangrijke mate software-gestuurd en kan daarom alleen worden gebruikt op de Volvo-modellen die gebruikmaken van een core-computer. Nu is dat alleen de EX90, en de EX60 zal dat dus ook doen. Deze auto’s blijven ook voortdurend data verzamelen en delen met het Volvo Safety Center in Zweden, waardoor het systeem ook kan worden verbeterd. Eventuele updates worden over-the-air naar de auto gestuurd.