AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Slimme rakker Toyota op straat
17
Het duurt niet lang meer voordat Toyota z'n eigen visie op compacte mobiliteit in de showrooms neerzet: de iQ. De ingenieurs van het altijd heimelijk opererende Toyota durven inmiddels met de gecamoufleerde productieversie de openbare weg op.
Voor wie het vergeten is: de iQ is Toyota's eigen microcar, die z'n pijlen vooral richt op de Smart. Het grote verschil met de Fortwo is de opzet van het interieur. Waar de Smart Fortwo een strikte tweezitter is, is de iQ een 3+1. Dit betekent dat er drie passagiers mee kunnen en op de laatste plaats naar keuze een kind of bagage.
Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het 'Vibrant Clarity' design: "De 'on-the-edge' styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een 'techno-organisch' ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid."
De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.
Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het 'Vibrant Clarity' design: "De 'on-the-edge' styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een 'techno-organisch' ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid."
De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.