Sinds 'einde corona' nam filezwaarte met 19 procent toe
Ook drukker dan voor corona
Het filespook heeft een enorme comeback gemaakt sinds het 'einde van de coronaperiode', zo blijkt uit cijfers van de ANWB. Bovendien is het over het algemeen drukker dan voor corona, al zijn er uitzonderingen.
Het is op de weg goed te merken dat Nederlanders weer volop op pad zijn. De ANWB becijfert dat sinds het einde van de coronaperiode de filezwaarte met 19 procent steeg. In dit geval wordt er dan op eind maart 2022 gedoeld en gaat het om de totale lengte maal de duur van de files. Niet geheel verrassend concludeert de ANWB dat er van thuiswerken weinig meer te merken is.
Vooral in de avondspits is het weer flink drukker geworden sinds de laatste coronamaatregelen van tafel gingen. De filezwaarte in de avond nam met gemiddeld 20 procent toe. In de ochtendspits valt het relatief mee; dan gaat het om een stijging van 12 procent. Ook vergeleken met 2019, het laatste jaar voor corona, valt de filezwaarte op de meeste momenten in de week alweer hoger uit. Alleen op maandagochtend, woensdagavond en vrijdagochtend ligt de filezwaarte nog lager dan in 2019. Vooral dat laatste vindt de ANWB opvallend. Op vrijdagochtend is volgens de bond 'nauwelijks meer sprake van een spits'.
De drukte op de weg nam natuurlijk niet overal even hard toe, zo blijkt uit een analyse van de provincies. De filezwaarte steeg in Noord-Brabant met 35 procent, in Noord-Holland met 31 procent en in Zuid-Holland met 24 procent aanzienlijk, maar in Utrecht en Gelderland ging het slechts om respectievelijk 9 en 6 procent. Lokaal gezien zijn er ook uitschieters; 's ochtends kun je maar beter niet op de A12 van Duitsland naar Arnhem, op de A27 van Breda naar Utrecht of op de A1 van Apeldoorn naar Amsterdam rijden. 's Avonds is het vooral raak op de A27 van Utrecht richting Breda, op de A4 van Amsterdam naar Den Haag en op de A2 van Utrecht naar Den Bosch.
Tien drukste trajecten in de ochtendspits
1 | A12 Duitse grens -> Arnhem | Zevenaar - Duiven | |
2 | A27 Breda -> Utrecht | Geertruidenberg - Gorinchem | |
3 | A1 Apeldoorn -> Amsterdam | Voorthuizen - knp. Hoevelaken | |
4 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Leidschendam - Zoeterwoude | |
5 | A58 Breda -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | |
6 | A2 Den Bosch -> Utrecht | knp. Empel - Kerkdriel | |
7 | A16 Breda -> Rotterdam | lnp. Zonzeel - knp. Klaverpolder | |
8 | A50 Arnhem -> Eindhoven | knp. Ewijk - knp. Bankhoef | |
9 | A2 Maastricht -> Eindhoven | Budel - afrit Valkenswaard | |
10 | A67 Venlo -> Eindhoven | afrit Someren - Geldrop |
Tien drukste trajecten in de avondspits
1 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Werkendam | |
2 | A4 Amsterdam -> Den Haag | Roelofarendsveen - Zoeterwoude | |
3 | A2 Utrecht -> Den Bosch | Culemborg - knp. Deil | |
4 | A4 Den Haag -> Rotterdam | Delft - Ketheltunnel | |
5 | A16 Rotterdam -> Breda | Dordrecht - knp. Klaverpolder | |
6 | A27 Breda -> Utrecht | Geertruidenberg - Gorinchem | |
7 | A1 Amsterdam -> Apeldoorn | knp. Hoevelaken - Barneveld | |
8 | A15 Rotterdam -> Nijmegen | Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht | |
9 | A27 Almere -> Utrecht | knp. Rijnsweerd - knp. Lunetten | |
10 | A2 Den Bosch -> Utrecht | knp. Empel - Kerkdriel |