Seres 5: altijd elektrisch en 'voor minder dan 50 mille'
Één modelnaam, drie aandrijflijnen, twee zielen
Maak kennis met de Seres 5: een elektrische nieuwkomer die met tot wel 585 pk sterke volledig elektrische aandrijflijnen leverbaar wordt, maar die ook met range extender geleverd zal worden. De Seres 5 komt nog dit jaar naar Nederland en moet minder dan 50 mille gaan kosten.
De Seres 5 is na de zojuist in opgefriste vorm geherintroduceerde 3 het tweede wapenfeit van Seres dat naar Nederland komt. De Seres 5 gooit het behoorlijk over een andere boeg dan z'n kleinere broertje. Althans, ten dele. Seres zet de 5 nadrukkelijk als premium high-tech-model in de markt. Hoewel dergelijke omschrijvingen natuurlijk makkelijk te roepen zijn, belooft Seres fraaie afwerking en veel uitrusting. Een overeenkomst met de Seres 3: importeur Astara lijkt er niet de hoofdprijs voor te willen vangen.
De elektrische Seres 5 SF...
Wat is een Seres 5 eigenlijk? De Seres 5 is een 4,71 meter lange SUV waarvan het silhouet ons enigszins doet denken aan dat van Infiniti's FX. Wat formaat betreft is-ie vergelijkbaar met auto's als de Audi Q5. De Seres 5 komt er met drie verschillende aandrijflijnen. De eerste twee zijn helemaal elektrisch en heten Seres 5 SF. Er komt een 300 pk en 420 Nm sterke achterwielaangedreven variant (Standard) én een vierwielaangedreven versie met - hou je vast - 586 pk en 940 Nm (Premium). De Standard noteert een topsnelheid van 180 km/h en bereikt vanuit stilstand in 6,8 tellen een snelheid van 100 km/h. De versie met vierwielaandrijving rent met 200 km/h nog iets harder. Ze komen er allebei met een 80 kWh accu die je met 120 kW vol kunt jagen met stroom. Seres spreekt van een WLTP-actieradius van 500 kilometer. Interessant hierbij: later volgt ook een Flagschip geheten versie van de vierwielaangedreven Seres 5 SF met een 90 kWh 'semi-solid-state'-batterij. Seres kon ons nog niet vertellen wat dat precies inhoudt. Wel moet de Seres 5 SF met dat later te komen pakket tot 530 kilometer ver komen op een volle accu.
Leuk weetje: Seres noemt de volledig elektrische versie van deze SUV 'Seres 5 SF'. De letters 'SF' staan voor Saker Falcon, een valkensoort met de Nederlandse naam Sakervalk. De complete vorm van de zijruitpartij van de Seres 5 SF is dan ook geïnspireerd op de vorm die zo'n roofvogel aanneemt als hij een duikvlucht maakt. Marketingpraat? Mogelijk, maar we zien wel degelijk een naar achteren toe taps toelopende raampartij die een anders gemotoriseerde variant van de Seres 5 moet missen.
...én de Seres 5 met range extender. Feitelijk is dit een Aito M5: een door Huawei en Seres aangepaste Seres 5 die nu toch weer als Seres naar Nederland komt. Verwarrend.
De Seres 5 komt namelijk ook zónder de SF-toevoeging beschikbaar. Die heeft niet alleen een ander front, maar ook een compleet andere zijruitpartij en een andere achterzijde. Hoe dat komt? Hou je vast. De elektrische Seres 5 SF is stiekem een heel andere auto dan de Seres 5 zónder SF-toevoeging. De Seres 5 met range-extender is namelijk een Aito M5 die ver-Seres-'t is. De Aito M5 is op zijn beurt een door Seres en Huawei aangepaste variant van de Seres 5 SF. Zijn we er nog? Goed: de Seres 5 zonder SF-toevoeging is ook altijd elektrisch aangedreven, maar heeft een 120 pk sterke 1.5 viercilinder aan boord die als range extender fungeert. Deze 'plug-in hybride' Seres 5 heeft een 40 kWh accu die groot genoeg is voor een bereik van tot 150 kilometer. De totale actieradius - dus met hulp van de benzinemotor - moet meer dan 1.000 kilometer bedragen.
Seres 5
Minder dan €50.000
De elektrische Seres 5 SF moet net als de Seres 5 met range extender een vanafprijs krijgen van minder dan €50.000. De definitieve Nederlandse prijzen worden later dit jaar bekend, evenals een introductiemoment. Wel staat vast dat hij nog dit jaar moet komen. Net als de Seres 3 zit ook de Seres 5 ongeacht de gekozen aandrijflijn standaard goed in z'n spullen. Ook deze auto's hebben altijd een panoramisch glazen schuif-/kanteldak, een 360-graden-camera, lederen bekleding en een flink (15,6 inch) infotainmentscherm. Daarbij heeft de Seres 5 ook altijd elektrisch verstelbare, verwarmbare én ventileerbare voorstoelen. Andere elektrische apparaten of zelfs andere EV's opladen? Kan ook dankzij V2L- en V2V-technologie. Opties zijn er ook: massagestoelen, achterbankverwarming én stuurwielverwarming.
Had je deze auto's al gezien?

Seres 3 52kWh Automaat / 12.679 Euro onder Nieuwprijs / 2 jaar Garantie / WLTP bereik 327 km / Schuif/-Kanteldak / Rondomzicht Camera / Stoelverwarming voor / Mirror voor Google Maps Navigatie / Lederenbekleding
- 2025
- 35 km

Seres 3 52kWh AUT. PANORAMADAK CAMERA 360° KEYLESS NAVIGATIE DRIVING ASSISTANCE LEDER AIRCO PDC USB LANE ASSIST
- 2022
- 20.863 km

Seres 3 52kWh AUT. PANORAMADAK CAMERA 360° KEYLESS NAVIGATIE DRIVING ASSISTANCE LEDER AIRCO PDC USB LANE ASSIST
- 2022
- 23.752 km