Sensationele Porsche Carrera GT
In Parijs kwam Porsche geheel onverwacht met deze sensationele roadster die de roemrijke naam Carrera GT meekreeg. De supersportwagen kwam onder aanvoering van de Nederlandse chefontwerper Harm Lagaay tot stand.
Net als de Boxster is de nieuw ontwikkelde krachtbron bij de Carrera GT dwars achter de voorstoelen geplaatst. De 5,5-liter V10 is nog niet geheel uitontwikkeld, maar stampt er zonder turbohulp nu al een duizelingwekkende 558 paardenkrachten uit. Met deze configuratie haalt de GT zeker 330 km/h, het sprintje naar 100 km/h wordt binnen 4 seconden afgewerkt.
Net als in de racerij vormen motor en bak één geheel en zitten de draagarmen met veer/demperunits vast aan de versnellingsbak. De Carrera GT is uiteraard voorzien van aandrijving op de achterwielen waarbij tractiecontrole de boel in het gareel tracht te houden. De immense wielen (19 inch voor en 20 inch achter) herbergen gigantische remschijven met een doorsnede van 38 cm.
Het interieur van de 4,56 meter lange Carrera GT biedt plaats aan twee inzittenden. Het is eenvoudig van opzet, aluminium en leer voeren de boventoon. De bestuurder ziet voor zijn neus een monitor met daarop een grote toerenteller en digitaal nog enkele meters voor het sportieve werk.
De Carrera GT is nog een prototype, er is nog geen beslissing genomen over productie. Porsche denkt heel sterk aan een kleine serie voor bijzondere klanten die dan vanaf 2003 zou gaan lopen. In Nederland schijnt al een handjevol mensen bij de Porsche-importeur een blanco cheque te hebben achtergelaten.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test: Porsche 911 Turbo S - Heel veel turbodruk, bijna atmosferisch

Winst Porsche gekelderd om koerswijziging elektrische auto's

De 'politie-Porsche' en de 'Magnum-Ferrari': Porsche 911 Targa vs. Ferrari 328 GTS

Het kan nog heftiger dan de 782 pk van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid



