AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sculptuur is teaser voor Mercedes CLS
23
Sculpturen zijn nou niet bepaald de core business van de AutoWeek-redactie. Het wordt echter een ander verhaal als Mercedes-Benz een sculptuur als teaser voor een nieuw model gebruikt. De 'Rising Car Sculpture' op de Mercedes-stand in Detroit is namelijk een voorbode van de tweede generatie CLS.
Mercedes-Benz steekt uitgebreid van wal over de artistieke waarde van de sculptuur, maar voor ons autoliefhebbers is het belangrijker om te zien dat ook de volgende generatie weer de typische CLS-daklijn krijgt. Het wordt weer een typische vierdeurscoupé dus, een genre dat de CLS min of meer geschapen heeft.
De nieuwe CLS staat op het platform van de E-klasse, maar Mercedes-Benz positioneert de auto qua prijs en standaardvoorzieningen tussen de E- en de S-klasse. Slim, want zodoende is de winstmarge op de vierdeurscoupé groter dan die van een E-klasse. Het 'premiumgehalte' van de CLS blijkt uit het potente motorenaanbod. Het huidige model had alleen zes- en achtcilinders onder de kap, maar in de nieuwe verwachten we ook een CLS 250 CDI met 2,1-liter viercilinder turbodiesel (204 pk). Bij de benzineversies komen we in ieder geval de CLS 350 (272 pk) en de CLS 500 (388 pk) tegen. Topversie wordt andermaal de CLS 63 AMG, deze keer met 525 pk. Dat is 11 pk meer dan nu het geval is.
We moeten het nu na de NAIAS in Detroit voorlopig nog even met deze sculptuur (en ingepakte testauto's, zie foto's 6 en 7) doen, want Mercedes-Benz onthult de echte CLS pas op de Autosalon van Parijs. Die vindt in oktober plaats. Het is alweer 2011 als de peetvader van de vierdeurscoupés bij de dealers verschijnt.
De nieuwe CLS staat op het platform van de E-klasse, maar Mercedes-Benz positioneert de auto qua prijs en standaardvoorzieningen tussen de E- en de S-klasse. Slim, want zodoende is de winstmarge op de vierdeurscoupé groter dan die van een E-klasse. Het 'premiumgehalte' van de CLS blijkt uit het potente motorenaanbod. Het huidige model had alleen zes- en achtcilinders onder de kap, maar in de nieuwe verwachten we ook een CLS 250 CDI met 2,1-liter viercilinder turbodiesel (204 pk). Bij de benzineversies komen we in ieder geval de CLS 350 (272 pk) en de CLS 500 (388 pk) tegen. Topversie wordt andermaal de CLS 63 AMG, deze keer met 525 pk. Dat is 11 pk meer dan nu het geval is.
We moeten het nu na de NAIAS in Detroit voorlopig nog even met deze sculptuur (en ingepakte testauto's, zie foto's 6 en 7) doen, want Mercedes-Benz onthult de echte CLS pas op de Autosalon van Parijs. Die vindt in oktober plaats. Het is alweer 2011 als de peetvader van de vierdeurscoupés bij de dealers verschijnt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
Op Zoek Naar
Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Mercedes-Benz CLS 55 AMG - 2005 - Op de rollenbank
Nieuws