Scoop: Mazda2 betrapt!
Zelfs de ogenschijnlijke rust van de zoutwoestijn was geen garantie dat de AutoWeek-spion zijn camara niet zou gebruiken toen hij oog in oog stond met de nieuwe Mazda 2.
Want midden op de hagelwitte vlaktes van de beroemde Bonneville Speedway een eindje buiten Salt Lake City in Amerika hoopte Mazda in alle rust vast de Japanse commercial te kunnen opnemen van de nieuwe Demio (die bij ons 2 gaat heten). Hoopte, want AutoWeek betrapte de Mazda2.
De introductie was gepland voor eind september op de tentoonstelling van Parijs, maar veel nieuws over het uiterlijk is er dan niet meer te melden. Het is heel duidelijk te zien dat de nieuwe 2 is verwekt met het nieuwe DNA van Mazda. Want we zien heel veel trekjes van de 6 en de RX8 terug in deze compacte middenklasser. Zet ze naast elkaar en je ziet gelijke familietrekken met de vijfpuntige grille en de platte, brede achterlichten.
De nieuwe Mazda2 komt begin volgend jaar op de Nederlandse markt. De importeur verwacht hem op de AutoRAI aan het Nederlandse publiek te kunnen voorstellen. Hij komt uit de fabriek in het Spaanse Valencia waar ook de Ford Fiesta voor bepaalde landen wordt gebouwd. Niet zo vreemd, als je beseft dat Mazda tegenwoordig een Ford-divisie is en er dus ook af en toe wat techniek en kennis wordt uitgewisseld.
De 2 wordt gebouwd op een eigen platform, dat sterk lijkt op dat van de Fiesta. Onder de motorkap is het wel allemaal identiek: alle motoren uit die Fiesta zitten straks ook in de 2. En dus hebben we drie benzinemotoren van 1,3 tot 1,6 liter (zie kader) en de dieselmotor die samen met PSA werd ontwikkeld vinden we in de Mazda2 terug als 1.4 CiTD.
Binnen in de Mazda2 is het stukken frivoler dan wat het was in de Demio. Was het daar nog rechttoe-rechtaan grijs, in de nieuwe twee vinden we net als in de 6 een vleugje Italiaans design. Het ziet er wat aantrekkelijker uit met sportieve klokken en geinige draaiknoppen. Tot de handigheden rekenen we de achterbank die je met één hand kunt opklappen; een kunstje dat in de 6 al werd getoond. Over hoe hij rijdt tasten we natuurlijk nog in het duister, maar we rekenen er een beetje op dat hij net als de Fiesta zeer smakelijke rij-eigenschappen heeft. Met de 6 heeft Mazda al laten zien dat ze het wel kunnen. Meer foto's treft u aan op de Journaal-pagina's van AutoWeek no. 29 van 10 juli. (Damiaan Hage)