Schokkende resultaten crashtests achterzijde

Hyundai iX35 crashtest
Tegenwoordig wordt elke nieuwe auto uitvoerig getest op crashbestendigheid. Een onderdeel wat echter onderbelicht wordt is wat er gebeurd als een auto van achteren aangereden wordt. AutoBild nam de proef op de som met een Toyota iQ en een Renault Grand Scénic, en de uitkomst is schrikbarend.

Een aanrijding van achteren komt relatief veel voor, maar dit onderdeel wordt niet getest in de standaard Euro-NCAP tests. In samenwerking met Dekra namen de Duitse collega's van AutoBild het heft in eigen hand. Voor de test werden een Renault Grand Scénic met zeven zitplaatsen en een Toyota iQ van achteren aangereden.
De Grand Scénic werd van achteren aangereden door een Mercedes ML met een snelheid van 64 kilometer per uur. Uit de gegevens van de crashtest dummy's bleek dat de inzittenden op de derde zitrij nauwelijks een kans hadden. De verwondingen waren zeer zwaar tot dodelijk.
In het geval van de Toyota iQ werd er een Opel Vectra Station met 50 kilometer per uur op de achterzijde geramd. In de mini-Toyota waren drie crashtest dummy's geplaatst, twee voorin en eentje op de stoel achter de bijrijder. Ook hier waren de uitkomsten niet mild, de speciale airbag achterin werkte niet goed, waardoor de achterste passagier niet alleen levensgevaarlijke verwondingen opliep, maar ook knel kwam te zitten.
Autobild concludeert dat de huidige Euro-NCAP test, waarin een frontale aanrijding en een aanrijding van opzij worden gesimuleerd, niet meer voldoet. Volgens de deskundigen van de Dekra zijn de gevolgen van een aanrijding aan de achterzijde nu desastreus. Als het aan hen ligt wordt een impact van achteren zo snel mogelijk onderdeel van officiële crashtests.

Lezersreacties (175)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.