AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Schade door te hoge vrachtwagens in tunnels
56
Zo'n dertig keer per dag probeert een te hoge vrachtwagen een tunnel in te rijden, waarna die in de meeste gevallen automatisch wordt afgesloten. Vooral bij de Velsertunnel (A22) en de Coentunnel (ringweg A10 bij Amsterdam) gaat het geregeld mis. Per jaar gaat het om 11.000 zogenoemde hoogtemeldingen, meldde Rijkswaterstaat na berichtgeving maandag in het AD.
Vaak krijgt de vrachtwagenbestuurder de melding al ver vóór de tunnel, waarna hij de tunnel nog kan vermijden door een andere route te kiezen, aldus een woordvoerster. Maar als het mis gaat, is de gemiddelde schade aan de tunnel 22.000 euro en de economische schade door afsluitingen en files bedraagt zo'n 135.000 euro.
Het lijkt erop dat chauffeurs denken dat hun vrachtwagen niet te hoog zal zijn, omdat bij het bepalen van de doorrijhoogte een veiligheidsmarge wordt aangehouden, zegt een deskundige van de TU Delft in de krant.
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Autotest
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Blits bezit
Toen Eelco de Caprice voor het eerst zag liet de sedan hem niet meer los, dit is zijn tweede
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond