Rolls-Royce Dawn en Wraith met pensioen

Uitgespookt

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce DawnRolls-Royce Dawn Silver BulletRolls-Royce Wraith Black BadgeRolls-Royce Wraith Black BadgeRolls-Royce Wraith Black BadgeRolls-Royce Dawn Silver BulletRolls-Royce DawnRolls-Royce DawnRolls-Royce Dawn

Rolls-Royce knipt binnenkort bijna de helft van zijn modellen uit het gamma. De laatste exemplaren van zowel de Dawn als de Wraith verlaten volgend jaar de fabrieken in het Engelse Goodwood.

Het leveringsgamma van Rolls-Royce bestaat op dit moment uit de Ghost, Phantom, Cullinan, Wraith en Dawn. In 2023 lopen de laatste exemplaren van de Wraith en Dawn van de band, zo zegt Rolls-Royce-topman Torsten Müller-Ötvös tegen het Engelse Autocar.

De Dawn en Wraith zijn de spiritueel opvolgers van achtereenvolgens de Phantom Drophead Coupé en Phantom Coupé. In tegenstelling tot die auto's delen ze hun basis echter niet met vlaggenschip Phantom, maar met de kleinere Ghost. Het gaat ook nog eens om de Ghost van de vorige generatie. In 2020 werd immers een geheel nieuwe generatie Ghost aan het Rolls-gamma toegevoegd. De in 2013 op de markt gebrachte Wraith en de twee jaar later verschenen Dawn krijgen geen directe opvolgers, maar vinden op een heel andere manier toch vervanging in een nieuwe Rolls-Royce.

In het vierde kwartaal van 2023 brengt Rolls-Royce namelijk de Spectre op de markt. De Spectre wordt net als de Wraith een coupé, maar wel een van een heel andere orde. De Spectre wordt namelijk de eerste volledig elektrische auto van Rolls-Royce ooit. De auto moet, net als de huidige Ghost en Phantom, een geheel eigen platform krijgen. Geen BMW-basis voor de Spectre dus. De Spectre wordt overigens zeker niet de laatste EV van Rolls-Royce, vanaf 2030 verkoopt het merk naar eigen zeggen namelijk alleen nog maar elektrisch aangedreven modellen.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.