En dan nu officieel: Rolls-Royce Wraith

En dan nu officieel: Rolls-Royce Wraith
En dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce WraithEn dan nu officieel: Rolls-Royce Wraith
Gisteren lekte de Wraith, ondanks de inspanningen van Rolls-Royce, toch al op het internet. Vandaag onthult het Engelse elitebedrijf alles over de ultra-luxe coupé. Het meeste wisten we natuurlijk al, waaronder het feit dat het de allersnelste Rolls ooit is.

In de basis heeft de Wraith dezelfde 6,6-liter twin-turbo V12 die ook in de Ghost dienst doet. Hij is echter wel wat sterker geworden, in de coupé komt de twaalfcilinder tot maar liefst 632 pk en 800 Nm. Genoeg om de 2.360 kilo zware tweedeurs in 4,6 seconden naar de 100 te laten knallen. Bij 250 km/h wordt de Wraith elektronisch begrensd. De aandrijfkrachten worden via een achttraps automaat van ZF naar de achterwielen gestuurd. Vebruik? Volgens Rolls-Royce kom je 7,1 kilometer ver op een liter benzine en stoot je iedere kilometer 327 gram CO2 uit.

Uiteraard zit de Rolls ook vol met technologische lekkernijen. Gisteren meldden we al dat de automaat zich via satelliet-informatie aanpast aan de omgeving. De versnellingsbak herkent bijvoorbeeld rotondes en bochten, maar houdt ook rekening met de huidige rijstijl van de bestuurder. Verder belooft Rolls-Royce dat de spraakherkenning in de Wraith op een ongekend hoog niveau staat. Het moet mogelijk zijn om zonder spelfouten e-mails te dicteren. Mocht dat toch niet lukken, dan is er nog de Spirit of Ecstasy Rotary Controller. Dat is in wezen een hele chique iDrive met een touchpad functie. Uiteraard zijn veiligheidsitems als actieve cruise control en zelfremmende botsherkenning ook aanwezig. In het laatste kwartaal van dit jaar verschijnt de Wraith bij de dealers. De prijs voor ons land is nog niet duidelijk, maar de Europese richtprijs ligt op € 245.000. Gezien het feit dat de CO2-uitstoot van de coupé 327 gram bedraagt zal dat in Nederland naar verwachting iets meer zijn.

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.