Roberta Zerbi, CEO Alfa Romeo - Interview

Op weg naar de hele wereld

Alfa Romeo Roberta Zerbi
AutoWeek 13 2019
AutoWeek 13 2019

Je leest het in AutoWeek 13 2019

Alfa Romeo kan wel wat vers bloed gebruiken in het modellengamma. Het getuigde dus van een goede timing om in Genève de Tonale-concept-car te onthullen. We spraken met CEO Roberta Zerbi over de compacte cross-over en de overige toekomstplannen van het roemruchte Italiaanse merk.

Wat zijn de plannen voor de komende jaren rond Alfa Romeo’s modelportfolio?

“Het is mijn gewoonte om alleen te praten over wat we daadwerkelijk laten zien. En dat is onze volgende stap, de Tonale. Dit is onze interpretatie van het belangrijkste segment in Europa en zelfs de rest van de wereld: de compacte cross-over. We hebben hem, in navolging van de Stelvio, naar een bergpas genoemd. Ook de Tonale is een prachtige weg, maar minder hoog dan de Stelvio. De concept-car maakt duidelijk welke kant we opgaan met de styling. De proporties zijn exact gelijk aan die van het uiteindelijke productiemodel. Ook de manier waarop we het front, de voorruit en de koplampen vormgeven, zit dichtbij hetgeen je straks op de weg gaat zien. Het bevat invloeden van legendarische Alfa’s, zoals de TZ en de Brera. De Tonale moet in de smaak vallen bij mensen die een comfortabele, compacte cross-over zoeken. We hebben natuurlijk nog meer projecten op stapel staan, maar de Tonale is op dit moment ons speerpunt.”

Mogen we de Tonale beschouwen als de opvolger van de Giulietta?

“Nee, niet echt. Het zijn twee verschillende auto’s. De Giulietta is een hatchback en die koetsvorm blijven we trouw. De Tonale is een proloog van – laten we zeggen – de broer van de Giulietta, die op zijn beurt voorlopig in ons gamma blijft. De Tonale moet de harten gaan veroveren van mensen die een cross-over willen rijden.”

Is er binnen het FCA-spectrum een taak voor Alfa Romeo weggelegd om het gat te vullen dat Lancia achterlaat?

“In Italië blijft Lancia aanwezig met de Ypsilon en dat is daar nog steeds een bestseller. Lancia en Alfa Romeo hebben een verschillende achtergrond en erfenis, waardoor de één nooit de opvolger of vervanger van de ander kan zijn. Zo denken wij niet binnen FCA. Alfa Romeo is een merk met heritage in de racerij, schoonheid, design, ‘made in Italy’, rij dynamiek en -karakter. Wij blijven trouw aan dat DNA, zonder naar andere merken te kijken.”

Afgelopen jaar heeft FCA zijn CEO Sergio Marchionne verloren, een man die een heel eigen stempel drukte op het merk Alfa Romeo. Gaat door zijn verscheiden de koers van het merk veranderen?

“In 2014 kondigde Sergio de Giulia Quadrifoglio aan, een auto die er ook daadwerkelijk is gekomen. Daarmee sloeg hij een weg in en ik geloof dat wij die zullen blijven volgen. Natuurlijk moeten we daarbij rekening houden met externe factoren en de ontwikkelingen in de industrie, maar het recept blijft.”

Op dit moment wordt de Mirafiori-fabriek, waar de Maserati Levante wordt gebouwd, ingrijpend omgebouwd om in de toekomst volledig gericht te zijn op EV’s. Welke rol speelt Alfa Romeo in dat project?

“De Giulia en Stelvio worden in Cassino gebouwd. Uiteraard denken wij na over de productielocatie van onze nieuwe, compacte cross-over; we staan op het punt om daarover een definitief besluit te nemen. Ik mag er in dit stadium nog niet veel over zeggen. Ik kan je echter wel verzekeren dat de productie in Italië zal zijn.”

Meer algemeen dan: wat zijn de elektrische ambities van Alfa Romeo?

“De Tonale markeert Alfa Romeo’s debuut voor geëlektrificeerde aandrijflijnen. Dit model krijgt een ruime keuze aan motoren en daarbij zullen ook deels elektrische aandrijflijnen zijn, vooral plug-in hybrides. Dat is in onze optiek de beste combinatie; een normale verbrandingsmotor voorin en een elektrische op de achteras. Daarmee bereik je aan de ene kant de prestaties die bij een echte Alfa Romeo horen en aan de andere kant de lage verbruikscijfers en CO2-uitstoot die de wereld wil.”

Over ‘bij Alfa horen’ gesproken: kunt u al iets zeggen over een Giulia Coupé of een SUV boven de Stelvio?

“Nee, nog niet. Als die plannen concreet worden, ben je de eerste die het hoort.”

Alfa Romeo heeft eerder verklaard de VS te zien als een springplank naar de globale groei voor het merk. Wat is de status?

“We maken in de Verenigde Staten een gestage groei door. Afgelopen jaar deden we het daar 59 procent beter dan het jaar ervoor. Dat hebben we opgestart met de Giulia en de Stelvio en die lijn gaan we doorzetten. Deze groei is fundamenteel voor Alfa Romeo als geheel; we moeten uiteindelijk in elke regio voet aan de grond zien te krijgen. We zitten in China, in Nafta (de Verenigde Staten, Canada en Mexico, red.) en in Australië en daar komt binnenkort nog meer bij. We zijn erop gericht om nieuwe landen toe te voegen aan onze afzetmarkt.”

Nog even terug naar de nieuwe Alfa Romeo Tonale: welk tijdpad is er voor dit model uitgewerkt?

“We mikken op eind 2020 voor de presentatie van de productieversie. We doen ons uiterste best om dat doel te halen. Tegen die tijd moeten we beoordelen of dat ook echt haalbaar is.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.